diumenge, 21 d’abril del 2013



INTRODUCCIÓ
La segona tasca que he realitzat ha estat el dossier pels professors, i tot i que no era un aspecte plantejat inicialment en el planning de treball, però se m'ha fet evident el realitzar-lo. Mancava doncs, després del dossier de l'alumne, una petita guia didàctica, en la que introduís material annexe al del dossier de l'alumne i l'estructuració de les sessions una per una.
Amb el treball de les estructuracions de les sessions, s'acosegueix una visió més clara i millor estructurada de tot el procediment d'implementació del material i de l'assignatura en si.
Aquest dossier consta de parts ja presents en el dossier d'alumnes, però ampliades en context i contingut, així com també tot els videos, powers points i pàgines d'interés per a realitzar totes les activitats plantejades.


CONCLUSIONS

Tot i l'esforç afegit de fer el dossier per a professors, era necessari, per la qualitat, coherència i procediment del mateix. Personalment m'ha ajudat a clarificar més tot el procés, així que també, als qui hauran d'utilitzar dit material. 
En aquest dossier hi he hafegit les rectificacions fetes pel psicopedagog i amb la possibilitat d'encara fer-ne més, pel fet de millorar-lo.


ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL
Dossier pel professor


ÍNDEX
  • DESCRIPCIÓ
  • SUPÒSITS TEÒRICS
  • SESSIONS
    • Sessió 1
    • Sessió 2
    • Sessió 3
    • Sessió 4
    • Sessió 5
    • Sessió 6
    • Sessió 7
    • Sessió 8
    • Sessió 9
    • Sessió 10
    • Sessió 11
    • Sessió 12
  • CONTINUAR ESTUDIANT AMB EL TÍTOL D’ESO
    • Cicles formatius de grau mitjà
    • Batxillerat
    • Cicles formatius de grau superior
    • Estudis universitaris
  • CONTINUAR ESTUDIANT SENSE EL TÍTOL D’ESO
    • Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI)
    • Formació i aprenentatge professional (FIAP)
    • Pla de Transició al Treball (PTT)
    • Prova d'accés als cicles formatius de grau mitjà
    • Obtenció del Graduat en ESO
  • ANNEXOS
    • ANNEX 1
    • ANNEX 2
    • ANNEX 3
    • ANNEX 4
    • ANNEX 5
  • BIBLIOGRAFIA I WEBGRAFIA


I DESPRÉS DE 4rt. D’ESO... QUÈ?
Orientació Acadèmica i Professional
                
DESCRIPCIÓ 
Al llarg dels quatre anys de l’ESO els alumnes han seguit un camí escolar únic i igual per a tots i totes, que ha pretès dotar d’unes competències bàsiques que facilitin la seva vida en la societat. A partir d’aquest punt, aquest camí es divideix per a trobar-se amb diverses alternatives que condueixen vers metes diferents. Aquestes metes tenen molt a veure amb el tipus d’activitats a les que hi dedicaran gran part del seu futur.
Així part de la responsabilitat d’elecció en referència a la via a seguir és dels alumnes, l’altra part correspon als docents que implementaran dita optativa, els quals continuaran facilitant, mitjançant els recursos que plantegem més endavant, per a tenir tota la informació necessària per a què l’analitzin i la tinguin en compte.
És inqüestionable doncs que amb la finalització de l’ESO, es planteja un dilema i una decisió d’importància rellevant en la trajectòria vital de l’alumne/a. Per a facilitar dita qüestió, dilema o decisió cal saber quines possibilitats tenen tant si opten per la via d’obtenció del títol de l’ESO, com per la via alternativa a la no obtenció del títol de l’ESO o finalment, la via laboral.
Volem facilitar aquesta informació, mitjançant un bloc que reculli i estructuri de manera interactiva, tots aquells recursos de temàtica orientativa tant a nivell acadèmic com, professional.
Per altra banda, realitzarem un dossier de suport de treball, destinats per als alumnes, en el que s’especificarà tot el procés a realitzar punt per punt. Servirà doncs, conjuntament amb el bloc, una eina de treball imprescindible pels alumnes de quart d’ESO en referència a l’orientació acadèmica i professional.
Es presentà com alternativa a l’assignatura de religió, als alumnes de 4rt.B d’ESO, en un temps lectiu de 11 sessions, aspecte que fa necessària una concreció metodològica i d’implementació evident i clara.

SUPÒSITS TEÒRICS
La nostra intervenció s’explicita dins d’un model d’assessorament col·laboratiu des d’un enfocament constructivista. Pryzwansky (1977), defineix el model col·laboratiu en el qual consultor i consultant assumeixen una responsabilitat compartida en tots els aspectes del procés de consulta: ambdós defineixen el problema conjuntament, acorden objectius, desenvolupen un pla d’acció i comparteixen la responsabilitat de dur-lo a terme i avaluar-lo.
El model col·laboratiu s’emmarca dins de la concepció constructivista de l’assessorament, ja que genera processos de construcció en el propi alumne que han de conduir a la seva autonomia. El model de consulta col·laboratiu desenvolupa un paper de bastida necessari per a la construcció que haurà d’enretirar-se progressivament a mesura que ja no sigui indispensable, perquè haurà aconseguit crear autonomia, confiança i seguretat en l’alumne i pares. Així les TIC han fet possible noves eines, que han permès l’aflorament de nous tipus de treball col·laboratiu impensables fa vint anys, com ara els blocs i internet.
Hem de tenir present que el nostre model d’intervenció com a orientadors  parteix d’un enfoc que té com a base el model constructivista (en quan a la planificació d’activitats d’orientació acadèmica i professional) i que es sustenta en diverses teories:
  • Les cognoscitives, en la qual Piaget establia quatre factors que incideixen e intervenen en la modificació d’estructures cognitives: la maduració, l’experiència, l’equilibri i la transmissió social. Tots ells es poden propiciar mitjançant dits ambients col·laboratius.
  • Constructivista de Vigotsky, l’aprenentatge necessita l’acció d’un agent mediador (orientador en el nostre cas) per accedir a la zona de desenvolupament pròxim (coneixement opcions i possibilitats acadèmiques i professionals), aquest serà el responsable de construir una bastida que proporcioni seguretat i permeti que l’alumne (i pares) s’apropiï del coneixement i el transfereixi al seu propi entorn.
  • Aprenentatge significatiu d’Ausubel, en la que el nou material d'aprenentatge es relaciona de manera real i significativa amb el que l'alumne ja sap, és a dir, si és assimilat a la seva estructura cognitiva relacionant-ho amb els seus coneixements previs.

Per altra banda l’enfoc interventiu és sustenta en el model d’investigació-acció (I-A), que és un instrument metodològic que parteix d'un procés de revisió, diagnòstic, planificació, posada en acció i control dels efectes produïts en relació amb una situació problemàtica o de millora en l'aula o l'escola, per tal de millorar la qualitat d'ensenyament i promoure el desenvolupament integral de l’alumne.
Altres autors, com Prigogine i Stengers (1979), Claux i Gelinas (1982), B. Gauthier (1984), presenten diferents justificacions sobre la manca d'utilitat i el reduccionisme dels mètodes positivistes, atribuint a la I-A una funció crítica enfront de les metodologies tradicionals.
Aquest procés, que a més s'ha d'entendre com una forma de relació entre teoria i pràctica, suposa la construcció del coneixement per part dels alumnes i en referència a la seva orientació acadèmica i professional. Així, la I-A com a instrument per al desenvolupament integral dels alumnes parteix de:
  • Un procés de reflexió cooperativa (professors, pares, alumnes)
  • Una anàlisi dels mitjans i les finalitats a través de la mateixa pràctica.
  • Considerar el context psicosocial del seu desenvolupament (moment personal, capacitats, aptituds i possibilitats acadèmiques i professionals)
  • Determinar un aprenentatge del alumne, basat en la comprensió i orientat a facilitar aquesta comprensió.
  • Propiciar una gestió autònoma i responsable, tot afavorint la maduresa intra i interpersonal, del propi futur immediat en quan a l’orientació acadèmica i professional.
 SESSIONS











·         














CONTINUAR ESTUDIANT AMB EL TÍTOL D'ESO

Sortides per a l’alumnat que ha obtingut el graduat d'ensenyament secundari


Cicles formatius de grau mitjà

Batxillerat

 Cicles formatius de grau mitjà

·         Aquests cicles comprenen un conjunt d'ensenyaments que preparen per a l'exercici d'una determinada professió.
·         La durada és variable per a cada un dels cicles:
—Un curs acadèmic: de 1300 a 1400 hores.
—Dos cursos acadèmics: de 1700 a 2000 hores.
·         Inclou les hores lectives en un centre educatiu més les hores de formació pràctica en centres de treball, obligatòries i avaluables, que es realitzen en empreses o entitats mitjançant els convenis establerts amb el Departament d'Educació.

Per accedir a un cicle formatiu de formació professional cal formalitzar la sol·licitud corresponent encara que s'estiguin cursant altres ensenyaments en el mateix centre. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar al centre per a l'ensenyament demanat en primer lloc.

Per cursar cicles formatius de formació professional cal tenir el títol de graduat o graduada  en educació secundària obligatòria, o equivalent, a efectes acadèmics.
També s'hi pot accedir si s'ha superat la prova d'accés corresponent o la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys; per poder fer la prova d'accés s'ha de tenir com a mínim 17 anys (o complir-los l'any en què es fa).
Per fer la preinscripció cal:

  • Conèixer el calendari de tot el procés,
  • Consultar els centres,
  • Conèixer i reunir la documentació i els criteris de prioritat amb què s'ordenen les sol·licituds,
  • Consultar els codis dels cicles,
  • Presentar la sol·licitud i la documentació,
  • Consultar els resultats de la preinscripció quan es publiquen les llistes provisionals i quan es publiquen les llistes definitives, després del període per presentar reclamacions,
  • Consultar el centre assignat i
  • Fer la matrícula.


IES  Escola d’Hoteleria i Turisme - Cambrils
Cuina i gastronomia
Cuina
Serveis de restauració

IES Baix Camp - Reus
Gestió administrativa
Comerç
Cures auxiliars d'infermeria
Sistemes microinformàtics i xarxes

IES Gaudí- Reus
Atenció sociosanitària

IES Joan Guinjoan - Riudoms
Electromecànica de vehicles

IES Lluís Domènech i Montaner - Reus
Instal·lacions elèctriques i automàtiques
Instal·lacions de telecomunicacions
Manteniment electromecànic
Mecanització
Avions amb motor de pistó

IES Horticultura i Jardineria - Reus
Explotacions agrícoles intensives
Jardineria
Treballs forestals i de conservació del medi natural
Producció agroecològica

IES Comte de Rius - Tarragona
Electromecànica de vehicles automòbils
Mecanització
Planta química
Laboratori

IES Pere Martell  - Tarragona
Preimpressió en arts gràfiques
Impressió en arts gràfiques
Electromecànica de vehicles
Electromecànica de vehicles adaptat al sector industrial
Electromecànica de vehicles adaptat al sector de la maquinària industrial
Obres de la construcció
Instal·lacions de telecomunicacions
Soldadura i caldereria
Fabricació industrial de fusteria i moble
Fabricació a mida de fusteria i moble
Carrosseria
Instal.lació, manteniment i conducció de línies

IES Cal.lípolis - Tarragona
Conducció d'activitats fisicoesportives en el medi natural
Caracterització
Emergències sanitàries
Cures auxiliars d'infermeria
Farmàcia i parafarmàcia
Perruqueria
Estètica personal decorativa

IES Jaume Huguet - Valls
Gestió administrativa
Comerç
Equips i instal·lacions electrotècniques
Mecanització
Soldadura i caldereria
Explotació de sistemes informàtics
Sistemes microinformàtics i xarxes
Intal·lacions elèctriques i automàtiques

IES Priorat – Falset
Atenció sociosanitària
Cures auxiliars d’infermeria
Olis d’oliva i vins

IES Narcís Oller – Valls
Atenció sociosanitària


BATXILLERAT
El Batxillerat forma part dels estudis de caràcter no obligatori que s’inclouen dins del sistema educatiu reglat. Ofereixen la possibilitat de continuar estudis després de l’educació secundària obligatòria amb la intenció de completar la formació de cadascú amb els posteriors estudis universitaris o cicles formatius de grau superior.
  • S'hi pot accedir amb el títol de graduat en secundària (ESO) i també amb el títol de Tècnic d'algun cicle formatiu de grau mitjà.
  • El batxillerat LOE té una durada de dos cursos acadèmics. L'alumne té 4
  • anys per aprovar-lo.
  • Permeten obtenir el títol de batxillerat.
  • Amb el títol de batxillerat es poden cursar cicles formatius de grau superior, sense cap prova d'accés.
  • Amb el títol de batxillerat es poden cursar estudis universitaris, amb una
prova d'accés.

Finalitats:
  • Formació general, que millora la maduresa intel·lectual i personal dels alumnes.
  • Preparatòria, que asseguri les bases per a estudis posteriors, tant universitaris com
  • de formació professional.
  • Orientadora, que permeti als alumnes encaminar-se cap a les seves preferències i interessos.
Estructura del batxillerat
El batxillerat té dos cursos acadèmics. Aquesta etapa de formació acadèmica es cursa convencionalment entre els 16 i els 18 anys, però si pot accedir a qualsevol edat (ja sigui de forma presencial o a distància ), sempre que s’hagi obtingut el graduat en educació secundària o bé ser tècnic o tècnica d’un cicle formatiu de grau mitjà. Si és tècnic superior o tècnica superior d’un cicle formatiu de grua superior es pot demanar la convalidació de matèries optatives i del treball de recerca. és oberta a persones de qualsevol edat,.
El batxillerat prepara els alumnes per a la seva incorporació a estudis posteriors, tant professionals com universitaris, i per a l’accés al món laboral.

L’avaluació és contínua (es valora el treball regular, i no la nota obtinguda en un examen o un treball final) i global (es valora el progrés que cada alumne ha fet des del començament, i no solament el que sap fer al final).
A cada curs els alumnes disposen de dues convocatòries, l’ordinària i l’extraordinària, per superar cada matèria.
Per accedir al segon curs s’ha de tenir la valoració positiva de totes les matèries cursades (totalment o parcial), amb dues excepcions com a màxim.
Els alumnes que no passin a segon curs han de romandre un any més a primer curs, i l’han de tornar cursar de nou si el nombre de matèries suspeses és superior a quatre.
Si l’alumne suspèn tres o quatre matèries a primer curs, pot o bé repetir tot el curs o bé matricular-se de les matèries suspeses.
Els alumnes que en finalitzar el segon curs hagin estat avaluats negativament en algunes matèries, es podran matricular d’aquestes matèries sense necessitat de tornar a cursar les que hagin superat.

A més de l’opció tradicional de cursar el batxillerat de forma presencial, aquests estudis es poden fer a distància, per via telemàtica, a l’Institut Obert de Catalunya (IOC). Aquesta opció permet tenir més flexibilitat i adaptació a les circumstàncies personals, familiars i laborals de cada alumne.
En aquest batxillerat, que es cursa en blocs semestrals, no s’apliquen les normes de pas de curs establertes de forma general.

Es poden matricular en ensenyaments de batxillerat en règim nocturn:
  • Les persones que tenen 18 anys o més i
  • Les persones que tenen entre 16 i 18 anys i acreditin la impossibilitat de seguir estudis en règim diürn per motius laborals.

El batxillerat també es pot estudiar simultàniament amb els ensenyaments de música o dansa en centres integrats. Per a l'accés a aquests cenctres, l'alumne o l'alumna ha d'obtenir la valoració positiva de les seves les aptituds artístiques en l'especialitat de música o en la de dansa, segons correspongui.

En acabar aquests estudis, els estudiants que hagin superat totes les matèries cursades rebran el títol de batxillerat.
Amb el títol de batxillerat es pot accedir a:
  • La universitat (un cop aprovades les proves d’accés)
·         Un cicle formatiu de grau superior de formació professional específica d’arts plàstiques i disseny o d’esports
  • Ensenyaments superiors artístics
  • El món laboral

Modalitats del batxillerat LOE són:
  • Humanitats i Ciències socials
  • Ciències i tecnologia
  • Arts:   1) Arts plàstiques, disseny i imatge
2) Arts escèniques, música i dansa

Matèries del batxillerat
El currículum de batxillerat consta de part comuna: matèries comunes i part diversificada: matèries de modalitat i matèries optatives, i també del treball de recerca. A més, els alumnes tenen assignades hores de tutoria.
  • Part comuna
      • Matèries comuns: Són les que fan tots els alumnes independentment de la modalitat triada.
  • Part diversificada
      • Matèries de modalitat: Són les que fan els alumnes que cursen un determinat itinerari.
      • Matèries optatives: Són les de lliure elecció entre les que oferta el centre i se n'ha de triar una a 1r i una a 2n de 4 hores setmanals.
      • Treball de recerca: El treball de recerca és una activitat d’investigació que ha de fer tot        l’alumnat de batxillerat. S’ha d’iniciar preferentment durant el primer curs i presentar obligatòriament durant el segon curs.
      • Tutoria: Cada grup classe té una hora de tutoria a la setmana.

Les matèries comunes les cursen tots els alumnes. L’alumne ha de triar un mínim de sis matèries de modalitat al llarg dels dos cursos, de les quals cinc han de ser de la modalitat escollida.
L’estudiant ha de completar-ne l’horari amb altres assignatures de la mateixa modalitat, d’altres modalitats o amb matèries optatives.
Els alumnes que es matriculin en centres ordinaris poden cursar alguna matèria de modalitat de segon curs a través del batxillerat a distància, si el seu centre no l’ofereix, amb un màxim de dues matèries per alumne. Per a les matèries de primer curs, aquesta possibilitat només es pot demanar si una matèria té continuïtat en el segon curs i el centre no la pot oferir per motius organitzatius, amb un màxim de dues matèries per alumne.


1r
2n
Part comuna
Educació física
Llengua catalana i literatura
Llengua castellana i literatura
Llengua estrangera
Filosofia i ciutadania
Història de la filosofia
Història d’Espanya
Ciències per al món contemporani
Religió (voluntària)
2
2
2
3
2
-
-
2
2
-
2
2
3
-
3
3
-
-
Part diversificada
Modalitat

16

16

Treball de recerca


Tutoria
1
1
Total
60


Matèries de modalitat 

Arts

Cultura audiovisual                                               Anàlisi musical
Dibuix tècnic                                               Anatomia aplicada
Dibuix artístic                                              Arts escèniques
Història de l’art                                            Cultura audiovisual
Disseny                                                        Història de la música i la dansa              
Tècniques d’expressió graficoplàstica               Llenguatge i pràctica musical
Volum                                                                                  Literatura universal
                                                                                  Litertura castellana
                                                                                  Literatura catalana
                                                                   
Ciències i tecnologia

Primer curs
Segon curs
Matemàtiques I
Matemàtiques II
Biologia I
Biologia II
Química I
Química II
Tecnologia industrial I
Tecnologia industrial II
Física I
Física II
Ciències de la terra I
Ciències de la terra II
Dibuix tècnic I
Dibuix tècnic II


Humanitats i ciències socials

Primer curs
Segon curs
Història del món contemporani
Matemàtiques aplicades c.s. II
Literatura castellana
Literatura catalana
Economia i organització em. I
Economia i organització em. II
Llatí I
Llatí II
Matemàtiques aplicades c.s. I
Geografia
Economia
Història de l’art


Dins de cada modalitat de batxillerat hi ha unes matèries de modalitat vinculades, que són les següents per a cada opció:

Opció cientificotècnica                  matemàtiques, física
Opció de ciències de la salut       biologia, química
Opció d'humanitats            llatí, història de l’art
Opció de ciències socials              matemàtiques aplicades a les ciències socials, geografia
Opció d’arts                                      dibuix artístic i història de l'art

Matèries optatives (segons el centre)
Segona llengua estrangera (alemany)                                     
Estada a l’empresa                        
Informàtica         
Psicologia
Religió                                                         

Realitzar la preinscripció
Han de presentar la sol·licitud de preinscripció les persones que volen ser admeses per primera vegada en un centre sufragat amb fons públics per cursar batxillerat.
També l'han de presentar les persones que volen accedir al batxillerat de la modalitat d'arts i les que cursen o han cursat un cicle formatiu i volen accedir al batxillerat de qualsevol modalitat encara que s'imparteixi en el centre o l'aula on estan matriculades.
Els alumnes d'una secció d'institut han de participar en la preinscripció per demanar plaça al batxillerat. En el cas de demanar plaça a l'institut al qual està adscrita la secció, les sol·licituds d'aquests alumnes seran preferents a l'hora de ser admesos al batxillerat de les modalitats d'humanitats i ciències socials, i ciència i tecnologia.
Per fer la preinscripció cal:
  • Conèixer el calendari de tot el procés
  • Consultar els centres
  • Conèixer i reunir la documentació i els criteris de prioritat amb què s'ordenen les sol·licituds
  • Presentar la sol·licitud i la documentació
  • Consultar els resultats de la preinscripció quan es publiquen les llistes provisionals i quan es publiquen les llistes definitives, després del període per presentar reclamacions
  • Consultar el centre assignat
  • Fer la matrícula.

CICLES FORMATIUS DE GRAU SUPERIOR
Arts
Accés als cicles formatius de grau superior

  • Animació d’activitats físiques i esportives
  • Animació turística
  • Desenvolupament de productes de fusteria i moble
  • Disseny i producció editorial
  • Educació infantil
  • Imatge
  • Informació i comercialització turístiques
  • Interpretació de la llengua de signes
  • Patronatge
  • Realització d’audiovisuals i espectacles
Humanitats i ciències socials
Accés als cicles formatius de grau superior d’humanitats i ciències socials

  • Administració de sistemes  informàtics
  • Administració i finances
  • Agències de viatges
  • Allotjament
  • Animació d’activitats físiques i esportives
  • Animació sociocultural
  • Animació turística
  • Assessoria d’imatge personal
  • Comerç internacional
  • Desenvolupament d’aplicacions informàtiques
  • Documentació sanitària
  • Educació infantil
  • Estètica
  • Gestió comercial i màrqueting
  • Gestió del transport
  • Informació i comercialització turístiques
  • Integració social
  • Interpretació de la llengua dels signes
  • Prevenció de riscos professionals
  • Producció d’audiovisuals, ràdio i espectacles
  • Restauració
  • Secretariat
  • Serveis al consumidor
Ciències de la natura i la salut
Accés als cicles formatius de grau superior

  • Administració i finances
  • Administració de sistemes informàtics
  • Adobs
  • Allotjament
  • Anàlisi i control
  • Anatomia patològica i citologia
  • Animació d’activitats físiques i esportives
  • Animació sociocultural
  • Assessoria d’imatge personal
  • Audiopròtesis
  • Automoció
  • Comerç internacional
  • Construccions metàl·liques
  • Desenvolupament i aplicació de projectes de construcció
  • Desenvolupament d’aplicacions informàtiques
  • Desenvolupament i fabricació de productes ceràmics
  • Desenvolupament de productes electrònics
  • Desenvolupament de projectes d’instal·lacions de fluids, tèrmiques i de manutenció.
  • Desenvolupament de projectes mecànics
  • Desenvolupament de projectes urbanístics i operacions topogràfiques
  • Dietètica
  • Disseny i producció editorial
  • Documentació sanitària
  • Educació infantil
  • Estètica
  • Fabricació i transformació de productes de vidre
  • Fabricació de productes farmacèutics i afins
  • Gestió comercial i màrqueting
  • Gestió i organització d’empreses agropecuàries
  • Gestió i organització de recursos naturals i paisatgístics
  • Gestió del transport
  • Higiene bucodental
  • Imatge
  • Imatge per al diagnòstic
  • Indústria alimentària
  • Indústria de procés de pasta i paper
  • Indústries de procés químic
  • Instal·lacions electrotècniques
  • Integració social
  • Interpretació de la llengua dels signes
  • Laboratori de diagnòstic clínic
  • Manteniment aeromecànic
  • Manteniment d’aviònica
  • Manteniment d’equips industrials
  • Manteniment i muntatge d’instal·lacions d’edifici i procés
  • Navegació, pesca i transport marítim
  • Òptica d’ullera
  • Ortesis i pròtesis
  • Patronatge
  • Plàstics i cautxú
  • Prevenció de riscos professionals
  • Processos de confecció industrial
  • Processos d’ennobliment tèxtil
  • Processos tèxtils de filatura i teixidura de calada
  • Processos tèxtils de teixidura de punt
  • Producció aqüícola
  • Producció d’audiovisuals, ràdio i espectacles
  • Producció de fusta i moble
  • Producció en indústries d’arts gràfiques
  • Producció per fosa i pulverimetal·lúrgica
  • Producció per mecanització
  • Pròtesis dentals
  • Química ambiental
  • Radioteràpia
  • Realització d’audiovisuals i espectacles
  • Realització i plans d’obres
  • Restauració
  • Salut ambiental
  • Secretariat
  • Serveis al consumidor
  • Sistemes de regulació i control automàtics
  • Sistemes de telecomunicació i informàtics
  • So
  • Supervisió i control de màquines i instal·lacions del vaixell


Tecnologia
Accés als cicles formatius de grau superior
  • Administració de sistemes informàtics
  • Adobs
  • Anàlisi i control
  • Animació d’activitats físiques i esportives
  • Animació sociocultural
  • Audiopròtesis
  • Automoció
  • Construccions metàl·liques
  • Desenvolupament i aplicació de projectes de construcció
  • Desenvolupament d’aplicacions informàtiques
  • Desenvolupament i fabricació de productes ceràmics
  • Desenvolupament de productes electrònics
  • Desenvolupament de productes en fusteria i moble
  • Desenvolupament de projectes d’instal·lacions de fluids, tèrmiques i de manutenció.
  • Desenvolupament de projectes mecànics
  • Desenvolupament de projectes urbanístics i operacions topogràfiques
  • Disseny i producció editorial
  • Documentació sanitària
  • Educació infantil
  • Fabricació i transformació de productes de vidre
  • Fabricació de productes farmacèutics i afins
  • Gestió i organització d’empreses agropecuàries
  • Gestió i organització de recursos naturals i paisatgístics
  • Higiene bucodental
  • Imatge
  • Imatge per al diagnòstic
  • Indústria alimentària
  • Indústria de procés de pasta i paper
  • Indústries de procés químic
  • Instal·lacions electrotècniques
  • Integració social
  • Interpretació de la llengua dels signes
  • Laboratori de diagnòstic clínic
  • Manteniment aeromecànic
  • Manteniment d’aviònica
  • Manteniment d’equips industrials
  • Manteniment i muntatge d’instal·lacions d’edifici i procés
  • Navegació, pesca i transport marítim
  • Òptica d’ullera
  • Ortesis i pròtesis
  • Patronatge
  • Plàstics i cautxú
  • Prevenció de riscos professionals
  • Processos de confecció industrial
  • Processos d’ennobliment tèxtil
  • Processos tèxtils de filatura i teixidura de calada
  • Processos tèxtils de teixidura de punt
  • Producció aqüícola
  • Producció d’audiovisuals, ràdio i espectacles
  • Producció de fusta i moble
  • Producció en indústries d’arts gràfiques
  • Producció per fosa i pulverimetal·lúrgica
  • Producció per mecanització
  • Pròtesis dentals
  • Química ambiental
  • Radioteràpia
  • Realització d’audiovisuals i espectacles
  • Realització i plans d’obres
  • Restauració
  • Salut ambiental
  • Sistemes de regulació i control automàtics
  • Sistemes de telecomunicació i informàtics
  • So
  • Supervisió i control de màquines i instal·lacions del vaixell


ESTUDIS UNIVERSITARIS
Arts i humanitats
Anglès   URV   
Arqueologia   UAB   
Ciències de la cultura   UIC   
Cinema i mitjans audiovisuals   UB   
Comunicació cultural   UdG   
Comunicació i periodisme audiovisuals   UdL   
Disseny   UVic                      
Disseny   UAB   
Disseny   URL   
Estudis anglesos   UAB   
Estudis anglesos   UB   
Estudis anglesos   UdL   
Estudis àrabs i hebreus   UB   
Estudis catalans i occitans   UdL   
Estudis clàssics   UAB   
Estudis d'Àsia oriental   UAB   
Estudis hispànics: llengua i literatura   UdL   
Estudis literaris   UB   
Filologia catalana   UB   
Filologia clàssica   UB   
Filologia hispànica   UB   
Filologia romànica   UB   
Filosofia   UdG   
Filosofia   UAB   
Geografia i ordenació del territori   UdL   
Història   UAB   
Història   UdG 
Història   URV   
Història   UB   
Història   UdL   
Història de l'art   UAB   
Història de l'art   URV   
Història de l'art   UdG   
Història de l'art   UdL   
Història de l'art   UB   
Humanitats   UOC   
Humanitats   UAB   
Humanitats   UPF   
Lingüística   UB   
Llengua i literatura catalanes   UAB   
Llengua i literatura catalanes   UOC   
Llengua i literatura catalanes   URV   
Llengua i literatura catalanes   UdG   
Llengua i literatura espanyoles   UAB   
Llengua i literatura espanyoles   UdG   
Llengua i literatura hispàniques   URV   
Llengües aplicades   UPF   
Llengües i literatures modernes   UB   
Musicologia   UAB   
Traducció i interpretació   UAB 
Traducció i interpretació   UPF   
Traducció i interpretació   UVic 

Ciències
Biologia   UdG   
Biologia   UB   
Biologia   UAB 
Biologia ambiental   UAB 
Bioquímica   UB   
Bioquímica   UAB 
Bioquímica i biologia molecular   URV   
Biotecnologia   UdL   
Biotecnologia   URV   
Biotecnologia   UAB   
Biotecnologia   UVic   
Biotecnologia   UdG   
Ciències ambientals   UdG 
Ciències ambientals   UB 
Ciències ambientals   UVic   
Ciències biomèdiques   UB 
Enologia   URV 
Física   UB   
Física   UAB 
Genètica   UAB 
Geologia   UB   
Geologia   UAB   
Matemàtiques   UB 
Matemàtiques   UAB   
Microbiologia   UAB   
Química   URL 
Química   UdG   
Química   UB   
Química   URV 

Ciències de la salut
Biologia humana   UPF   
Biomedicina   UdL   
Biotecnologia   UB   
Ciència i salut animal   UdL   
Ciències biomèdiques   UAB   
Ciències de l'activitat física i de l'esport   UdG   
Ciències de l'activitat física i de l'esport   UB   
Ciències de l'activitat física i de l'esport   UdL   
Farmàcia   UB   
Fisioteràpia   UAB   
Fisioteràpia   URL   
Fisioteràpia   UVic   
Fisioteràpia   UdG   
Fisoteràpia   UIC   
Infermeria   UdL   
Infermeria   UPF   
Infermeria   URL   
Infermeria   UVic   
Infermeria   UAB   
Infermeria   UB   
Infermeria   UIC   
Infermeria   URV   
Infermeria   UdG   
Logopèdia   UAB   
Medicina   UdL   
Medicina   UPF   
Medicina   UB   
Medicina   UIC   
Medicina   URV   
Medicina   UdG   
Medicina molecular   UB   
Nutrició humana i dietètica   UdL   
Nutrició humana i dietètica   URL   
Odontologia   UB   
Odontologia   UIC   
Òptica i optometria   UPC   
Podologia   UB   
Podologia   UAB   
Psicologia   URV   
Psicologia   URL   
Psicologia   UAO   
Psicologia   UdG   
Psicologia   UB   
Teràpia ocupacional   UVic   
Teràpia ocupacional   UAB 

Ciències socials i jurídiques
Administració i direcció d'empreses   UPC   
Administració i direcció d'empreses   UIC   
Administració i direcció d'empreses   UPF   
Administració i direcció d'empreses   UOC   
Administració i direcció d'empreses   URL   
Administració i direcció d'empreses   URV   
Administració i direcció d'empreses   UVic   
Administració i direcció d'empreses   UdL   
Antropologia social i cultural   UB   
Antropologia social i cultural   UAB   
Audiovisual i multimèdia   UdG   
Ciència política i gestió pública   UAB   
Ciències de l'activitat física i de l'esport   URL   
Ciències de l'activitat física i de l'esport   UVic   
Ciències empresarials   UPF   
Ciències laborals   UOC   
Ciències polítiques i de l'Administració   UB   
Ciències polítiques i de l'Administració   UdG   
Ciències polítiques i de l'Administració   UPF   
Cinema i televisió   URL   
Comunicació   UOC   
Comunicació audiovisual   UIC   
Comunicació audiovisual   UPF   
Comunicació audiovisual   URV   
Comunicació audiovisual   UVic   
Criminologia   UB   
Criminologia   UAB   
Criminologia   UdG   
Criminologia i polítiques públiques de prevenció   UPF   
Direcció d'empreses (BBA)   URL   
Direcció d'empreses tecnològiques   URL   
Direcció hotelera   UdG   
Direcció i administració d'empreses   UPC   
Dret   UB   
Dret   UdG   
Dret   URL   
Dret   UPF   
Dret   URV   
Dret   UOC   
Dret   UdL   
Economia   URV   
Economia   UPF   
Educació infantil   URV   
Educació infantil   UB   
Educació infantil   UAB   
Educació infantil   UdL   
Educació infantil   UIC   
Educació infantil   URL   
Educació infantil   UVic   
Educació infantil   UdG   
Educació primària   UB   
Educació primària   UdL   
Educació primària   UIC   
Educació primària   UVic   
Educació primària   URL   
Educació primària   UdG   
Educació primària   URV   
Educació primària   UAB   
Educació social   UB   
Educació social   UdG   
Educació social   URV   
Educació social   UOC   
Educació social   UVic   
Educació social   URL   
Educació social   UAB   
Educació social   UdL   
Empresa   UPF   
Estadística   UB   
Finances i comptabilitat   URV   
Geografia   UB   
Geografia i ordenació del territori   URV   
Geografia i ordenació del territori   UAB   
Geografia, ordenació del territori i gestió del medi ambient   UdG   
Gestió aeronàutica   UAB   
Gestió i Administració pública   UB   
Gestió turística i hotelera   URL   
Informació i documentació   UOC   
Informació i documentació   UB   
Màrqueting i investigació de mercats   UOC   
Mitjans audiovisuals   UPC   
Negocis i marquèting internacionals   UPF   
Negocis internacionals   UPF   
Pedagogia   URV   
Pedagogia   UAB   
Pedagogia   UB   
Periodisme   UVic   
Periodisme   UPF   
Periodisme   URV   
Periodisme   URL   
Prevenció i seguretat integral   UAB   
Psicologia   UOC   
Publicitat i relacions públiques   UB   
Publicitat i relacions públiques   UVic   
Publicitat i relacions públiques   UPF   
Publicitat i relacions públiques   UdG   
Publicitat i relacions públiques   UIC   
Publicitat i relacions públiques   URV   
Publicitat i relacions públiques   URL   
Relacions laborals   UAB   
Relacions laborals   UPF   
Relacions laborals   UB   
Relacions laborals i ocupació   URV   
Relacions laborals i recursos humans   UdL   
Sociologia   UAB   
Treball social   UdL   
Treball social   UB   
Treball social   URL   
Treball social   URV   
Turisme   UB   
Turisme   UAB   
Turisme   URV   
Turisme   UOC   
Turisme   UdG   
Turisme i gestió del lleure   UPF 

Enginyeria i arquitectura
Arquitectura   URL   
Arquitectura   UIC   
Arquitectura   UdG   
Disseny   UPF   
Enginyeria agrícola   UPC   
Enginyeria agroambiental i del paisatge   UPC   
Enginyeria alimentària   UPC   
Enginyeria biomèdica   UPC   
Enginyeria de disseny industrial   UPF   
Enginyeria de disseny industrial i desenvolupament del producte   UPC    Enginyeria de l'energia   UPC   
Enginyeria de sistemes audiovisuals   UPC   
Enginyeria de sistemes audiovisuals de telecomunicació   URL   
Enginyeria de sistemes biològics   UPC   
Enginyeria de sistemes de telecomunicació   UPC   
Enginyeria de sistemes de telecomunicació   URL   
Enginyeria de sistemes electrònics   UPC   
Enginyeria de tecnologia i disseny tèxtil   UPC   
Enginyeria de telecomunicació   UOC   
Enginyeria d'edificació   UPC   
Enginyeria d'edificació   UdL   
Enginyeria d'edificació   URL   
Enginyeria d'edificació   UdG   
Enginyeria d'edificació   UPF   
Enginyeria d'organització industrial   UAB   
Enginyeria elèctrica   UAB   
Enginyeria elèctrica   UPC   
Enginyeria electrònica de telecomunicació   UB   
Enginyeria electrònica de telecomunicació   URL   
Enginyeria electrònica industrial i automàtica   UAB   
Enginyeria electrònica industrial i automàtica   UPC   
Enginyeria electrònica industrial i automàtica   UdG   
Enginyeria en organització de les tecnologies de la informació i la comunicació   URL   
Enginyeria en sistemes audiovisuals de telecomunicació   UPF   
Enginyeria en telemàtica   URL   
Enginyeria informàtica   UOC   
Enginyeria informàtica   URL   
Enginyeria informàtica   UPF   
Enginyeria informàtica   UB   
Enginyeria mecànica   UdG   
Enginyeria mecànica   UAB   
Enginyeria mecànica   UPC   
Enginyeria mecatrònica   UVic   
Enginyeria minera   UPC   
Enginyeria multimèdia   URL   
Enginyeria química   UdG   
Enginyeria química   URL   
Enginyeria química   UB   
Enginyeria química   UPC   
Enginyeria telemàtica   UPC   
Enginyeria telemàtica   UPF   
Fotografia i creació digital   UPC   
Informàtica i serveis   UAB   
Matemàtiques   UPC   
Multimèdia   UPC   
Multimèdia   UOC 

CONTINUAR ESTUDIANT SENSE EL TÍTOL D’ESO


Sortides per a l’alumnat
que NO ha obtingut el graduat d'ensenyament secundari

Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI)

·         Tenir 16 anys complerts abans de l'1 d'octubre de 2011
·         Tenir el carnet d'aturat.
·         No tenir el Graduat d'Ensenyament secundari.

Aquests cursos estan estructurats en mòduls. Dos d’obligatoris A i B i un  de voluntari C.
Els mòduls obligatoris consten de 800 a 1100h i es desenvolupen al llarg d’un curs escolar i el voluntari consta d’unes 175 h i es farà el curs següent d’haver fet els mòduls A i B.

Dins dels mòduls A i B es treballarà l’orientació i recursos per a la inserció i formació en competències bàsiques  i en el mòdul C la formació específica per aconseguir en Graduat en Educació Secundària (aquest mòdul és voluntari).

Els Objectius del PQPI són:
  • Desenvolupar actituds i competències que contribueixin al creixement personal i facilitin una inserció social i laboral satisfactòria.
  • Proporcionar formació professional elemental, que faciliti la incorporació en un sector professional.
  • Ampliar competències bàsiques per afavorir la continuïtat educativa i la formació al llarg de la vida.

Mas Carandell - Reus
Auxiliar de  manteniment i muntatges d’instal·lacions elèctriques i d’aigua i gas.


Formació pel Desenvolupament Professional AULA, SL- Reus
Auxiliar en activitats d’oficina i en serveis administratius generals.
Auxiliar en comerç i atenció al públic.
Auxiliar en muntatges d’instal·lacions electrotècniques d’edificis.

Mega System Reus, SL- Reus
Auxiliar de muntatge i manteniment d’equips informàtics.
Auxiliar en activitats d’oficina i en serveis administratius generals.
Casa Caritat-Ajuntament de Valls
Auxiliar de pastisseria i fleca.
Auxiliar en imatge personal: perruqueria i estètica.


Escola d’FP Espallargas- Tarragona
Auxiliar de perruqueria.
Auxiliar en imatge personal: perruqueria i estètica.

CEE Sant Rafael- Tarragona
Auxiliar d’establiments hotelers.
Auxiliar d’arts gràfiques i serigrafia.
Auxiliar de paleta i construcció.
Auxiliar en muntatges d’instal·lacions elèctriques i d’aigua i gas.
Auxiliar en treballs de fusteria i instal·lació de mobles.
Auxiliar en vivers i jardins.

Formació i aprenentatge professional (FIAP)

El projecte de Formació i Aprenentatge Professional (FIAP) s’insereix en el marc dels Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI), es desenvolupa en col·laboració amb el Servei d’Ocupació de Catalunya i amb el suport del Fons Social Europeu.
D’acord amb els objectius dels PQPI, els cursos del projecte FIAP tenen com a objectiu general facilitar una qualificació professional de primer nivell als joves majors de 16 anys sense graduat en Educació Secundària Obligatòria (ESO), que els faciliti la incorporació al mercat laboral o la continuïtat del seu itinerari formatiu.
Els aprenentatges assolits es reconeixen en l’àmbit acadèmic (tant en les proves d’accés a cicles formatius de Grau Mitjà d’FP com per a les d’obtenció del graduat d’educació secundària) i també en l’àmbit laboral (obtenció dels certificats de professionalitat).
Quant a les proves d’accés a cicles formatius de Grau Mitjà d’FP, el fet de cursar amb aprofitament el PQPI permetrà sol·licitar l’exempció de l’àmbit científic-tecnològic; tenir qualificació positiva inferior a 8 incrementarà amb un 25% la qualificació rebuda; i obtenir una qualificació igual o superior a 8 suposarà l’exempció total, i no caldrà examinar-se.
Són cursos d’educació post obligatòria, independent de l’oferta acadèmica de l’IES. Es proposen com a programes PQPI que constitueixen un itinerari integrat de formació i inserció laboral i els defineixen els següents trets bàsics:
  • Formació de caràcter eminentment pràctic, a partir del treball per projectes professionals
  • Desenvolupament, de manera aplicada, dels continguts necessaris de formació instrumental bàsica
  • Realització de la formació teoricopràctica en les instal·lacions de l’IES
  • Pràctiques en centres de treball com a part important de la formació
  • Formació i orientació laboral per facilitar la transició al treball
  • Col·laboració amb associacions empresarials i gremis, tant en el disseny dels continguts formatius com en el desenvolupament de les pràctiques i la inserció dels joves

Aquests cursos  consten d’unes 1050h i estan constituïts també per mòduls integrats per:

  1. Formació bàsica i laboral: 325 h (mòdul B).
    • Formació bàsica: àmbit empresarial i laboral, àmbit de comunicació i TIC, àmbit matemàtic.
    • Competències transversals.
    • Seguiment individualitzat.

  1. Formació professional: 725h (mòdulA)
    • Formació teoricopràctica:
-Elaboració i aplicació de projectes integrats i pràctics.
-Pràctiques en empreses en alternança (FCT) (200h).

Possibilitat de, opcionalment, cursar mòdul C per obtenir el Graduat en Educació Secundària.

IES Domènech i Montaner - Reus
Auxiliar de manteniment i muntatge d’instal·lacions elèctriques d’aigua i gas
Auxiliar de paleta i construcció

IES Horticultura i Jardineria - Reus
Auxiliar de jardineria: vivers i jardins
Auxiliar de pintura

IES Jaume Huguet- Valls
Auxiliar de manteniment i muntatges d’instal·lacions elèctriques i d’aigua i gas.
Auxiliar de serralleria i construccions metàl·liques.

IES Pere Martell – Tarragona
Auxiliar de fusteria: treballs de fusteria i instal·lacions de mobles
Auxiliar de paleta i construcció

IES Cal·lípolis – Tarragona
Auxiliar de pintura

Pla de Transició al Treball (PTT)
El Pla de Transició al Treball (PTT) ofereix als joves orientació i recursos personals i professionals per a millorar les seves expectatives d’accés a un lloc de treball i/o de continuïtat formativa.

Té una durada de nou mesos i es divideix en tres fases que es poden simplificar en: una primera fase d’orientació i d’introducció a competències transversals, una segona fase de formació professionalitzadora, és a dir, l’aprenentatge de l’ofici en sí mateix i que inclou un període de pràctiques en empreses. I en tercer lloc, una fase d’acompanyament a la inserció laboral.

Per a fer la inscripció, les persones interessades han de posar-se en contacte directament amb el centre i/o l'entitat que imparteix el programa que els interessi.
·         Tenir 16 anys complerts abans de l'1 d'octubre de 2011.
·         Tenir el carnet d'aturat.
·         No tenir el graduat d'ensenyament secundari.

El programa integra dues fases de formació:
·         1a fase: Formació general per al treball
§  Conèixer l'empresa i la legislació laboral
§  Aprendre a utilitzar ordinadors com a eina de treball
§  Informàtica aplicada
§  Obtenir orientació professional personalitzada
§  Ampliar els coneixements generals
§  Aprendre a buscar feina: tècniques i recursos.
·         2a fase: Formació professionalitzadora. Formació en un sector professional, desenvolupada en col·laboració amb les empreses, i realització de pràctiques en alternança. Inclou:
§  Qualificació per realitzar les tasques bàsiques de la professió
§  Aprendre a buscar feina: tècniques i recursos.

IMFE Mas Carandell- Reus
Auxiliar d’hoteleria: cuina i serveis de restaurant i bar.
Auxiliar de vendes, oficina i atenció al públic.
Auxiliar en fontaneria i calefacció i climatització.
Auxiliar en imatge personal: perruqueria i estàtica.

IES Escola d’Hosteleria i Turisme- Cambrils
Auxiliar de vendes, oficina i atenció al públic.
Auxiliar d’hoteleria: cuina i serveis de restauració.

IES Pere Martell- Tarragona
Auxiliar de fabricació mecànica i instal·lacions electrotècniques.
Auxiliar d’hoteleria: cuina i càtering.

Prova d'accés als cicles formatius de grau mitjà
El Departament d'Ensenyament convoca les proves d'accés a cicles formatius de grau mitjà per a les persones que volen accedir a la formació professional de grau mitjà i no tenen el graduat en educació secundària obligatòria.
L'objectiu de la prova és que la persona aspirant demostri que posseeix les capacitats, els coneixements i les habilitats, així com el domini suficient de les llengües oficials per cursar amb aprofitament els ensenyaments pels quals s'opti.
Per poder fer la prova d'accés cal tenir 17 anys o complir-los durant l'any 2013.


Obtenció del Graduat en ESO
Per a poder inscriure’s cal:
·         Tenir 18 complerts abans de l'1 d'octubre de 2011. (L’alumnat amb, com a màxim, cinc assignatures suspeses podrà fer la prova en el mateix centre  en què hagi cursat l’ESO).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada