
INTRODUCCIÓ
La segona tasca que he realitzat ha estat el dossier pels professors, i tot i que no era un aspecte plantejat inicialment en el planning de treball, però se m'ha fet evident el realitzar-lo. Mancava doncs, després del dossier de l'alumne, una petita guia didàctica, en la que introduís material annexe al del dossier de l'alumne i l'estructuració de les sessions una per una.
Amb el treball de les estructuracions de les sessions, s'acosegueix una visió més clara i millor estructurada de tot el procediment d'implementació del material i de l'assignatura en si.
Aquest dossier consta de parts ja presents en el dossier d'alumnes, però ampliades en context i contingut, així com també tot els videos, powers points i pàgines d'interés per a realitzar totes les activitats plantejades.
CONCLUSIONS
Tot i l'esforç afegit de fer el dossier per a professors, era necessari, per la qualitat, coherència i procediment del mateix. Personalment m'ha ajudat a clarificar més tot el procés, així que també, als qui hauran d'utilitzar dit material.
En aquest dossier hi he hafegit les rectificacions fetes pel psicopedagog i amb la possibilitat d'encara fer-ne més, pel fet de millorar-lo.
Aquesta obra resta amb Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 Unported.
ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL
Dossier pel professor
ÍNDEX
- DESCRIPCIÓ
- SUPÒSITS TEÒRICS
- SESSIONS
- Sessió 1
- Sessió 2
- Sessió 3
- Sessió 4
- Sessió 5
- Sessió 6
- Sessió 7
- Sessió 8
- Sessió 9
- Sessió 10
- Sessió 11
- Sessió 12
- CONTINUAR ESTUDIANT AMB EL TÍTOL D’ESO
- Cicles formatius de grau mitjà
- Batxillerat
- Cicles formatius de grau superior
- Estudis universitaris
- CONTINUAR ESTUDIANT SENSE EL TÍTOL D’ESO
- Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI)
- Formació i aprenentatge professional (FIAP)
- Pla de Transició al Treball (PTT)
- Prova d'accés als cicles formatius de grau mitjà
- Obtenció del Graduat en ESO
- ANNEXOS
- ANNEX 1
- ANNEX 2
- ANNEX 3
- ANNEX 4
- ANNEX 5
- BIBLIOGRAFIA I WEBGRAFIA
I DESPRÉS DE 4rt. D’ESO... QUÈ?
Orientació Acadèmica i Professional
Al llarg dels quatre anys de l’ESO els alumnes han seguit un camí escolar únic i igual per a tots i totes, que ha pretès dotar d’unes competències bàsiques que facilitin la seva vida en la societat. A partir d’aquest punt, aquest camí es divideix per a trobar-se amb diverses alternatives que condueixen vers metes diferents. Aquestes metes tenen molt a veure amb el tipus d’activitats a les que hi dedicaran gran part del seu futur.
Així part de la responsabilitat d’elecció en referència a la via a seguir és dels alumnes, l’altra part correspon als docents que implementaran dita optativa, els quals continuaran facilitant, mitjançant els recursos que plantegem més endavant, per a tenir tota la informació necessària per a què l’analitzin i la tinguin en compte.
És inqüestionable doncs que amb la finalització de l’ESO, es planteja un dilema i una decisió d’importància rellevant en la trajectòria vital de l’alumne/a. Per a facilitar dita qüestió, dilema o decisió cal saber quines possibilitats tenen tant si opten per la via d’obtenció del títol de l’ESO, com per la via alternativa a la no obtenció del títol de l’ESO o finalment, la via laboral.
Volem facilitar aquesta informació, mitjançant un bloc que reculli i estructuri de manera interactiva, tots aquells recursos de temàtica orientativa tant a nivell acadèmic com, professional.
Per altra banda, realitzarem un dossier de suport de treball, destinats per als alumnes, en el que s’especificarà tot el procés a realitzar punt per punt. Servirà doncs, conjuntament amb el bloc, una eina de treball imprescindible pels alumnes de quart d’ESO en referència a l’orientació acadèmica i professional.
Es presentà com alternativa a l’assignatura de religió, als alumnes de 4rt.B d’ESO, en un temps lectiu de 11 sessions, aspecte que fa necessària una concreció metodològica i d’implementació evident i clara.
La nostra intervenció s’explicita dins d’un model d’assessorament col·laboratiu des d’un enfocament constructivista. Pryzwansky (1977), defineix el model col·laboratiu en el qual consultor i consultant assumeixen una responsabilitat compartida en tots els aspectes del procés de consulta: ambdós defineixen el problema conjuntament, acorden objectius, desenvolupen un pla d’acció i comparteixen la responsabilitat de dur-lo a terme i avaluar-lo.
El model col·laboratiu s’emmarca dins de la concepció constructivista de l’assessorament, ja que genera processos de construcció en el propi alumne que han de conduir a la seva autonomia. El model de consulta col·laboratiu desenvolupa un paper de bastida necessari per a la construcció que haurà d’enretirar-se progressivament a mesura que ja no sigui indispensable, perquè haurà aconseguit crear autonomia, confiança i seguretat en l’alumne i pares. Així les TIC han fet possible noves eines, que han permès l’aflorament de nous tipus de treball col·laboratiu impensables fa vint anys, com ara els blocs i internet.
Hem de tenir present que el nostre model d’intervenció com a orientadors parteix d’un enfoc que té com a base el model constructivista (en quan a la planificació d’activitats d’orientació acadèmica i professional) i que es sustenta en diverses teories:
- Les cognoscitives, en la qual Piaget establia quatre factors que incideixen e intervenen en la modificació d’estructures cognitives: la maduració, l’experiència, l’equilibri i la transmissió social. Tots ells es poden propiciar mitjançant dits ambients col·laboratius.
- Constructivista de Vigotsky, l’aprenentatge necessita l’acció d’un agent mediador (orientador en el nostre cas) per accedir a la zona de desenvolupament pròxim (coneixement opcions i possibilitats acadèmiques i professionals), aquest serà el responsable de construir una bastida que proporcioni seguretat i permeti que l’alumne (i pares) s’apropiï del coneixement i el transfereixi al seu propi entorn.
- Aprenentatge significatiu d’Ausubel, en la que el nou material d'aprenentatge es relaciona de manera real i significativa amb el que l'alumne ja sap, és a dir, si és assimilat a la seva estructura cognitiva relacionant-ho amb els seus coneixements previs.
Per altra banda l’enfoc interventiu és sustenta en el model d’investigació-acció (I-A), que és un instrument metodològic que parteix d'un procés de revisió, diagnòstic, planificació, posada en acció i control dels efectes produïts en relació amb una situació problemàtica o de millora en l'aula o l'escola, per tal de millorar la qualitat d'ensenyament i promoure el desenvolupament integral de l’alumne.
Altres autors, com Prigogine i Stengers (1979), Claux i Gelinas (1982), B. Gauthier (1984), presenten diferents justificacions sobre la manca d'utilitat i el reduccionisme dels mètodes positivistes, atribuint a la I-A una funció crítica enfront de les metodologies tradicionals.
Aquest procés, que a més s'ha d'entendre com una forma de relació entre teoria i pràctica, suposa la construcció del coneixement per part dels alumnes i en referència a la seva orientació acadèmica i professional. Així, la I-A com a instrument per al desenvolupament integral dels alumnes parteix de:
- Un procés de reflexió cooperativa (professors, pares, alumnes)
- Una anàlisi dels mitjans i les finalitats a través de la mateixa pràctica.
- Considerar el context psicosocial del seu desenvolupament (moment personal, capacitats, aptituds i possibilitats acadèmiques i professionals)
- Determinar un aprenentatge del alumne, basat en la comprensió i orientat a facilitar aquesta comprensió.
- Propiciar una gestió autònoma i responsable, tot afavorint la maduresa intra i interpersonal, del propi futur immediat en quan a l’orientació acadèmica i professional.

·
CONTINUAR ESTUDIANT AMB EL TÍTOL D'ESO
Sortides per a l’alumnat que ha obtingut el graduat d'ensenyament secundari
IES Escola d’Hoteleria i Turisme - Cambrils
CONTINUAR ESTUDIANT AMB EL TÍTOL D'ESO
Sortides per a l’alumnat que ha obtingut el graduat d'ensenyament secundari
Cicles
formatius de grau mitjà
Batxillerat
Cicles formatius de grau mitjà
·
Aquests cicles comprenen un conjunt d'ensenyaments
que preparen per a l'exercici d'una determinada professió.
·
La durada és variable per a cada un dels cicles:
—Un curs
acadèmic: de 1300 a 1400 hores.
—Dos
cursos acadèmics: de 1700 a 2000 hores.
·
Inclou les hores lectives en un centre educatiu més
les hores de formació pràctica en centres de treball, obligatòries i
avaluables, que es realitzen en empreses o entitats mitjançant els convenis
establerts amb el Departament d'Educació.
Per accedir a un cicle formatiu de formació professional cal formalitzar la
sol·licitud corresponent encara que s'estiguin cursant altres ensenyaments en
el mateix centre. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar al centre per a
l'ensenyament demanat en primer lloc.
Per cursar cicles formatius de formació professional cal tenir el títol de
graduat o graduada en educació
secundària obligatòria, o equivalent, a efectes acadèmics.
També s'hi pot accedir si s'ha superat la prova d'accés corresponent o la
prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys; per poder fer la prova
d'accés s'ha de tenir com a mínim 17 anys (o complir-los l'any en què es fa).
Per fer la preinscripció cal:
- Conèixer el calendari de tot el procés,
- Consultar els centres,
- Conèixer i reunir la documentació i els criteris de prioritat amb què s'ordenen les sol·licituds,
- Consultar els codis dels cicles,
- Presentar la sol·licitud i la documentació,
- Consultar els resultats de la preinscripció quan es publiquen les llistes provisionals i quan es publiquen les llistes definitives, després del període per presentar reclamacions,
- Consultar el centre assignat i
- Fer la matrícula.
IES Escola d’Hoteleria i Turisme - Cambrils
Cuina i gastronomia
Cuina
Serveis de restauració
IES Baix Camp - Reus
Gestió administrativa
Comerç
Cures auxiliars d'infermeria
Sistemes microinformàtics i xarxes
IES Gaudí- Reus
Atenció sociosanitària
IES Joan Guinjoan - Riudoms
Electromecànica de vehicles
IES Lluís Domènech i Montaner - Reus
Instal·lacions elèctriques i automàtiques
Instal·lacions de telecomunicacions
Manteniment electromecànic
Mecanització
Avions amb motor de pistó
IES Horticultura i Jardineria - Reus
Explotacions agrícoles intensives
Jardineria
Treballs forestals i de conservació del medi natural
Producció agroecològica
IES Comte de Rius - Tarragona
Electromecànica de vehicles automòbils
Mecanització
Planta química
Laboratori
IES Pere Martell - Tarragona
Preimpressió en arts gràfiques
Impressió en arts gràfiques
Electromecànica de vehicles
Electromecànica de vehicles adaptat al sector industrial
Electromecànica de vehicles adaptat al sector de la maquinària industrial
Obres de la construcció
Instal·lacions de telecomunicacions
Soldadura i caldereria
Fabricació industrial de fusteria i moble
Fabricació a mida de fusteria i moble
Carrosseria
Instal.lació, manteniment i conducció de línies
IES Cal.lípolis - Tarragona
Conducció d'activitats fisicoesportives en el medi natural
Caracterització
Emergències sanitàries
Cures auxiliars d'infermeria
Farmàcia i parafarmàcia
Perruqueria
Estètica personal decorativa
IES Jaume Huguet - Valls
Gestió administrativa
Comerç
Equips i instal·lacions electrotècniques
Mecanització
Soldadura i caldereria
Explotació de sistemes informàtics
Sistemes microinformàtics i xarxes
Intal·lacions elèctriques i automàtiques
IES Priorat – Falset
Atenció sociosanitària
Cures auxiliars d’infermeria
Olis d’oliva i vins
IES Narcís Oller – Valls
Atenció sociosanitària
El Batxillerat forma part dels estudis de caràcter no obligatori que s’inclouen dins del sistema educatiu reglat. Ofereixen la possibilitat de continuar estudis després de l’educació secundària obligatòria amb la intenció de completar la formació de cadascú amb els posteriors estudis universitaris o cicles formatius de grau superior.
- S'hi pot accedir amb el títol de graduat en secundària (ESO) i també amb el títol de Tècnic d'algun cicle formatiu de grau mitjà.
- El batxillerat LOE té una durada de dos cursos acadèmics. L'alumne té 4
- anys per aprovar-lo.
- Permeten obtenir el títol de batxillerat.
- Amb el títol de batxillerat es poden cursar cicles formatius de grau superior, sense cap prova d'accés.
- Amb el títol de batxillerat es poden cursar estudis universitaris, amb una
prova d'accés.
Finalitats:
- Formació general, que millora la maduresa intel·lectual i personal dels alumnes.
- Preparatòria, que asseguri les bases per a estudis posteriors, tant universitaris com
- de formació professional.
- Orientadora, que permeti als alumnes encaminar-se cap a les seves preferències i interessos.
Estructura del batxillerat
El batxillerat té dos cursos acadèmics. Aquesta etapa de formació acadèmica es cursa convencionalment entre els 16 i els 18 anys, però si pot accedir a qualsevol edat (ja sigui de forma presencial o a distància ), sempre que s’hagi obtingut el graduat en educació secundària o bé ser tècnic o tècnica d’un cicle formatiu de grau mitjà. Si és tècnic superior o tècnica superior d’un cicle formatiu de grua superior es pot demanar la convalidació de matèries optatives i del treball de recerca. és oberta a persones de qualsevol edat,.
El batxillerat prepara els alumnes per a la seva incorporació a estudis posteriors, tant professionals com universitaris, i per a l’accés al món laboral.
L’avaluació és contínua (es valora el treball regular, i no la nota obtinguda en un examen o un treball final) i global (es valora el progrés que cada alumne ha fet des del començament, i no solament el que sap fer al final).
A cada curs els alumnes disposen de dues convocatòries, l’ordinària i l’extraordinària, per superar cada matèria.
Per accedir al segon curs s’ha de tenir la valoració positiva de totes les matèries cursades (totalment o parcial), amb dues excepcions com a màxim.
Els alumnes que no passin a segon curs han de romandre un any més a primer curs, i l’han de tornar cursar de nou si el nombre de matèries suspeses és superior a quatre.
Si l’alumne suspèn tres o quatre matèries a primer curs, pot o bé repetir tot el curs o bé matricular-se de les matèries suspeses.
Els alumnes que en finalitzar el segon curs hagin estat avaluats negativament en algunes matèries, es podran matricular d’aquestes matèries sense necessitat de tornar a cursar les que hagin superat.
A més de l’opció tradicional de cursar el batxillerat de forma presencial, aquests estudis es poden fer a distància, per via telemàtica, a l’Institut Obert de Catalunya (IOC). Aquesta opció permet tenir més flexibilitat i adaptació a les circumstàncies personals, familiars i laborals de cada alumne.
En aquest batxillerat, que es cursa en blocs semestrals, no s’apliquen les normes de pas de curs establertes de forma general.
Es poden matricular en ensenyaments de batxillerat en règim nocturn:
- Les persones que tenen 18 anys o més i
- Les persones que tenen entre 16 i 18 anys i acreditin la impossibilitat de seguir estudis en règim diürn per motius laborals.
El batxillerat també es pot estudiar simultàniament amb els ensenyaments de música o dansa en centres integrats. Per a l'accés a aquests cenctres, l'alumne o l'alumna ha d'obtenir la valoració positiva de les seves les aptituds artístiques en l'especialitat de música o en la de dansa, segons correspongui.
En acabar aquests estudis, els estudiants que hagin superat totes les matèries cursades rebran el títol de batxillerat.
Amb el títol de batxillerat es pot accedir a:
- La universitat (un cop aprovades les proves d’accés)
· Un cicle formatiu de grau superior de formació professional específica d’arts plàstiques i disseny o d’esports
- Ensenyaments superiors artístics
- El món laboral
Modalitats del batxillerat LOE són:
- Humanitats i Ciències socials
- Ciències i tecnologia
- Arts: 1) Arts plàstiques, disseny i imatge
2) Arts escèniques, música i dansa
Matèries del batxillerat
El currículum de batxillerat consta de part comuna: matèries comunes i part diversificada: matèries de modalitat i matèries optatives, i també del treball de recerca. A més, els alumnes tenen assignades hores de tutoria.
- Part comuna
- Matèries comuns: Són les que fan tots els alumnes independentment de la modalitat triada.
- Part diversificada
- Matèries de modalitat: Són les que fan els alumnes que cursen un determinat itinerari.
- Matèries optatives: Són les de lliure elecció entre les que oferta el centre i se n'ha de triar una a 1r i una a 2n de 4 hores setmanals.
- Treball de recerca: El treball de recerca és una activitat d’investigació que ha de fer tot l’alumnat de batxillerat. S’ha d’iniciar preferentment durant el primer curs i presentar obligatòriament durant el segon curs.
- Tutoria: Cada grup classe té una hora de tutoria a la setmana.
Les matèries comunes les cursen tots els alumnes. L’alumne ha de triar un mínim de sis matèries de modalitat al llarg dels dos cursos, de les quals cinc han de ser de la modalitat escollida.
L’estudiant ha de completar-ne l’horari amb altres assignatures de la mateixa modalitat, d’altres modalitats o amb matèries optatives.
Els alumnes que es matriculin en centres ordinaris poden cursar alguna matèria de modalitat de segon curs a través del batxillerat a distància, si el seu centre no l’ofereix, amb un màxim de dues matèries per alumne. Per a les matèries de primer curs, aquesta possibilitat només es pot demanar si una matèria té continuïtat en el segon curs i el centre no la pot oferir per motius organitzatius, amb un màxim de dues matèries per alumne.
1r
|
2n
| ||
Part comuna
|
Educació física
Llengua catalana i literatura
Llengua castellana i literatura
Llengua estrangera
Filosofia i ciutadania
Història de la filosofia
Història d’Espanya
Ciències per al món contemporani
Religió (voluntària)
|
2
2
2
3
2
-
-
2
2
|
-
2
2
3
-
3
3
-
-
|
Part diversificada
|
Modalitat
|
16
|
16
|
Treball de recerca
| |||
Tutoria
|
1
|
1
| |
Total
|
60
|
Matèries de modalitat
Arts
Cultura audiovisual Anàlisi musical
Dibuix tècnic Anatomia aplicada
Dibuix artístic Arts escèniques
Història de l’art Cultura audiovisual
Disseny Història de la música i la dansa
Tècniques d’expressió graficoplàstica Llenguatge i pràctica musical
Volum Literatura universal
Litertura castellana
Literatura catalana
Ciències i tecnologia
Primer curs
|
Segon curs
|
Matemàtiques I
|
Matemàtiques II
|
Biologia I
|
Biologia II
|
Química I
|
Química II
|
Tecnologia industrial I
|
Tecnologia industrial II
|
Física I
|
Física II
|
Ciències de la terra I
|
Ciències de la terra II
|
Dibuix tècnic I
|
Dibuix tècnic II
|
Humanitats i ciències socials
Primer curs
|
Segon curs
|
Història del món contemporani
|
Matemàtiques aplicades c.s. II
|
Literatura castellana
|
Literatura catalana
|
Economia i organització em. I
|
Economia i organització em. II
|
Llatí I
|
Llatí II
|
Matemàtiques aplicades c.s. I
|
Geografia
|
Economia
|
Història de l’art
|
Dins de cada modalitat de batxillerat hi ha unes matèries de modalitat vinculades, que són les següents per a cada opció:
Opció cientificotècnica matemàtiques, física
Opció de ciències de la salut biologia, química
Opció d'humanitats llatí, història de l’art
Opció de ciències socials matemàtiques aplicades a les ciències socials, geografia
Opció d’arts dibuix artístic i història de l'art
Matèries optatives (segons el centre)
Segona llengua estrangera (alemany)
Estada a l’empresa
Informàtica
Psicologia
Religió
Realitzar la preinscripció
Han de presentar la sol·licitud de preinscripció les persones que volen ser admeses per primera vegada en un centre sufragat amb fons públics per cursar batxillerat.
També l'han de presentar les persones que volen accedir al batxillerat de la modalitat d'arts i les que cursen o han cursat un cicle formatiu i volen accedir al batxillerat de qualsevol modalitat encara que s'imparteixi en el centre o l'aula on estan matriculades.
Els alumnes d'una secció d'institut han de participar en la preinscripció per demanar plaça al batxillerat. En el cas de demanar plaça a l'institut al qual està adscrita la secció, les sol·licituds d'aquests alumnes seran preferents a l'hora de ser admesos al batxillerat de les modalitats d'humanitats i ciències socials, i ciència i tecnologia.
Per fer la preinscripció cal:
- Conèixer el calendari de tot el procés
- Consultar els centres
- Conèixer i reunir la documentació i els criteris de prioritat amb què s'ordenen les sol·licituds
- Presentar la sol·licitud i la documentació
- Consultar els resultats de la preinscripció quan es publiquen les llistes provisionals i quan es publiquen les llistes definitives, després del període per presentar reclamacions
- Consultar el centre assignat
- Fer la matrícula.
CICLES FORMATIUS DE GRAU SUPERIOR
Arts
Accés als cicles formatius de grau superior
- Animació d’activitats físiques i esportives
- Animació turística
- Desenvolupament de productes de fusteria i moble
- Disseny i producció editorial
- Educació infantil
- Imatge
- Informació i comercialització turístiques
- Interpretació de la llengua de signes
- Patronatge
- Realització d’audiovisuals i espectacles
Humanitats i ciències socials
Accés als cicles formatius de grau superior d’humanitats i ciències socials
- Administració de sistemes informàtics
- Administració i finances
- Agències de viatges
- Allotjament
- Animació d’activitats físiques i esportives
- Animació sociocultural
- Animació turística
- Assessoria d’imatge personal
- Comerç internacional
- Desenvolupament d’aplicacions informàtiques
- Documentació sanitària
- Educació infantil
- Estètica
- Gestió comercial i màrqueting
- Gestió del transport
- Informació i comercialització turístiques
- Integració social
- Interpretació de la llengua dels signes
- Prevenció de riscos professionals
- Producció d’audiovisuals, ràdio i espectacles
- Restauració
- Secretariat
- Serveis al consumidor
Ciències de la natura i la salut
Accés als cicles formatius de grau superior
- Administració i finances
- Administració de sistemes informàtics
- Adobs
- Allotjament
- Anàlisi i control
- Anatomia patològica i citologia
- Animació d’activitats físiques i esportives
- Animació sociocultural
- Assessoria d’imatge personal
- Audiopròtesis
- Automoció
- Comerç internacional
- Construccions metàl·liques
- Desenvolupament i aplicació de projectes de construcció
- Desenvolupament d’aplicacions informàtiques
- Desenvolupament i fabricació de productes ceràmics
- Desenvolupament de productes electrònics
- Desenvolupament de projectes d’instal·lacions de fluids, tèrmiques i de manutenció.
- Desenvolupament de projectes mecànics
- Desenvolupament de projectes urbanístics i operacions topogràfiques
- Dietètica
- Disseny i producció editorial
- Documentació sanitària
- Educació infantil
- Estètica
- Fabricació i transformació de productes de vidre
- Fabricació de productes farmacèutics i afins
- Gestió comercial i màrqueting
- Gestió i organització d’empreses agropecuàries
- Gestió i organització de recursos naturals i paisatgístics
- Gestió del transport
- Higiene bucodental
- Imatge
- Imatge per al diagnòstic
- Indústria alimentària
- Indústria de procés de pasta i paper
- Indústries de procés químic
- Instal·lacions electrotècniques
- Integració social
- Interpretació de la llengua dels signes
- Laboratori de diagnòstic clínic
- Manteniment aeromecànic
- Manteniment d’aviònica
- Manteniment d’equips industrials
- Manteniment i muntatge d’instal·lacions d’edifici i procés
- Navegació, pesca i transport marítim
- Òptica d’ullera
- Ortesis i pròtesis
- Patronatge
- Plàstics i cautxú
- Prevenció de riscos professionals
- Processos de confecció industrial
- Processos d’ennobliment tèxtil
- Processos tèxtils de filatura i teixidura de calada
- Processos tèxtils de teixidura de punt
- Producció aqüícola
- Producció d’audiovisuals, ràdio i espectacles
- Producció de fusta i moble
- Producció en indústries d’arts gràfiques
- Producció per fosa i pulverimetal·lúrgica
- Producció per mecanització
- Pròtesis dentals
- Química ambiental
- Radioteràpia
- Realització d’audiovisuals i espectacles
- Realització i plans d’obres
- Restauració
- Salut ambiental
- Secretariat
- Serveis al consumidor
- Sistemes de regulació i control automàtics
- Sistemes de telecomunicació i informàtics
- So
- Supervisió i control de màquines i instal·lacions del vaixell
Tecnologia
Accés als cicles formatius de grau superior
- Administració de sistemes informàtics
- Adobs
- Anàlisi i control
- Animació d’activitats físiques i esportives
- Animació sociocultural
- Audiopròtesis
- Automoció
- Construccions metàl·liques
- Desenvolupament i aplicació de projectes de construcció
- Desenvolupament d’aplicacions informàtiques
- Desenvolupament i fabricació de productes ceràmics
- Desenvolupament de productes electrònics
- Desenvolupament de productes en fusteria i moble
- Desenvolupament de projectes d’instal·lacions de fluids, tèrmiques i de manutenció.
- Desenvolupament de projectes mecànics
- Desenvolupament de projectes urbanístics i operacions topogràfiques
- Disseny i producció editorial
- Documentació sanitària
- Educació infantil
- Fabricació i transformació de productes de vidre
- Fabricació de productes farmacèutics i afins
- Gestió i organització d’empreses agropecuàries
- Gestió i organització de recursos naturals i paisatgístics
- Higiene bucodental
- Imatge
- Imatge per al diagnòstic
- Indústria alimentària
- Indústria de procés de pasta i paper
- Indústries de procés químic
- Instal·lacions electrotècniques
- Integració social
- Interpretació de la llengua dels signes
- Laboratori de diagnòstic clínic
- Manteniment aeromecànic
- Manteniment d’aviònica
- Manteniment d’equips industrials
- Manteniment i muntatge d’instal·lacions d’edifici i procés
- Navegació, pesca i transport marítim
- Òptica d’ullera
- Ortesis i pròtesis
- Patronatge
- Plàstics i cautxú
- Prevenció de riscos professionals
- Processos de confecció industrial
- Processos d’ennobliment tèxtil
- Processos tèxtils de filatura i teixidura de calada
- Processos tèxtils de teixidura de punt
- Producció aqüícola
- Producció d’audiovisuals, ràdio i espectacles
- Producció de fusta i moble
- Producció en indústries d’arts gràfiques
- Producció per fosa i pulverimetal·lúrgica
- Producció per mecanització
- Pròtesis dentals
- Química ambiental
- Radioteràpia
- Realització d’audiovisuals i espectacles
- Realització i plans d’obres
- Restauració
- Salut ambiental
- Sistemes de regulació i control automàtics
- Sistemes de telecomunicació i informàtics
- So
- Supervisió i control de màquines i instal·lacions del vaixell
ESTUDIS UNIVERSITARIS
Arts i humanitats
Anglès URV
Arqueologia UAB
Ciències de la cultura UIC
Cinema i mitjans audiovisuals UB
Comunicació cultural UdG
Comunicació i periodisme audiovisuals UdL
Disseny UVic
Disseny UAB
Disseny URL
Estudis anglesos UAB
Estudis anglesos UB
Estudis anglesos UdL
Estudis àrabs i hebreus UB
Estudis catalans i occitans UdL
Estudis clàssics UAB
Estudis d'Àsia oriental UAB
Estudis hispànics: llengua i literatura UdL
Estudis literaris UB
Filologia catalana UB
Filologia clàssica UB
Filologia hispànica UB
Filologia romànica UB
Filosofia UdG
Filosofia UAB
Geografia i ordenació del territori UdL
Història UAB
Història UdG
Història URV
Història UB
Història UdL
Història de l'art UAB
Història de l'art URV
Història de l'art UdG
Història de l'art UdL
Història de l'art UB
Humanitats UOC
Humanitats UAB
Humanitats UPF
Lingüística UB
Llengua i literatura catalanes UAB
Llengua i literatura catalanes UOC
Llengua i literatura catalanes URV
Llengua i literatura catalanes UdG
Llengua i literatura espanyoles UAB
Llengua i literatura espanyoles UdG
Llengua i literatura hispàniques URV
Llengües aplicades UPF
Llengües i literatures modernes UB
Musicologia UAB
Traducció i interpretació UAB
Traducció i interpretació UPF
Traducció i interpretació UVic
Ciències
Biologia UdG
Biologia UB
Biologia UAB
Biologia ambiental UAB
Bioquímica UB
Bioquímica UAB
Bioquímica i biologia molecular URV
Biotecnologia UdL
Biotecnologia URV
Biotecnologia UAB
Biotecnologia UVic
Biotecnologia UdG
Ciències ambientals UdG
Ciències ambientals UB
Ciències ambientals UVic
Ciències biomèdiques UB
Enologia URV
Física UB
Física UAB
Genètica UAB
Geologia UB
Geologia UAB
Matemàtiques UB
Matemàtiques UAB
Microbiologia UAB
Química URL
Química UdG
Química UB
Química URV
Ciències de la salut
Biologia humana UPF
Biomedicina UdL
Biotecnologia UB
Ciència i salut animal UdL
Ciències biomèdiques UAB
Ciències de l'activitat física i de l'esport UdG
Ciències de l'activitat física i de l'esport UB
Ciències de l'activitat física i de l'esport UdL
Farmàcia UB
Fisioteràpia UAB
Fisioteràpia URL
Fisioteràpia UVic
Fisioteràpia UdG
Fisoteràpia UIC
Infermeria UdL
Infermeria UPF
Infermeria URL
Infermeria UVic
Infermeria UAB
Infermeria UB
Infermeria UIC
Infermeria URV
Infermeria UdG
Logopèdia UAB
Medicina UdL
Medicina UPF
Medicina UB
Medicina UIC
Medicina URV
Medicina UdG
Medicina molecular UB
Nutrició humana i dietètica UdL
Nutrició humana i dietètica URL
Odontologia UB
Odontologia UIC
Òptica i optometria UPC
Podologia UB
Podologia UAB
Psicologia URV
Psicologia URL
Psicologia UAO
Psicologia UdG
Psicologia UB
Teràpia ocupacional UVic
Teràpia ocupacional UAB
Ciències socials i jurídiques
Administració i direcció d'empreses UPC
Administració i direcció d'empreses UIC
Administració i direcció d'empreses UPF
Administració i direcció d'empreses UOC
Administració i direcció d'empreses URL
Administració i direcció d'empreses URV
Administració i direcció d'empreses UVic
Administració i direcció d'empreses UdL
Antropologia social i cultural UB
Antropologia social i cultural UAB
Audiovisual i multimèdia UdG
Ciència política i gestió pública UAB
Ciències de l'activitat física i de l'esport URL
Ciències de l'activitat física i de l'esport UVic
Ciències empresarials UPF
Ciències laborals UOC
Ciències polítiques i de l'Administració UB
Ciències polítiques i de l'Administració UdG
Ciències polítiques i de l'Administració UPF
Cinema i televisió URL
Comunicació UOC
Comunicació audiovisual UIC
Comunicació audiovisual UPF
Comunicació audiovisual URV
Comunicació audiovisual UVic
Criminologia UB
Criminologia UAB
Criminologia UdG
Criminologia i polítiques públiques de prevenció UPF
Direcció d'empreses (BBA) URL
Direcció d'empreses tecnològiques URL
Direcció hotelera UdG
Direcció i administració d'empreses UPC
Dret UB
Dret UdG
Dret URL
Dret UPF
Dret URV
Dret UOC
Dret UdL
Economia URV
Economia UPF
Educació infantil URV
Educació infantil UB
Educació infantil UAB
Educació infantil UdL
Educació infantil UIC
Educació infantil URL
Educació infantil UVic
Educació infantil UdG
Educació primària UB
Educació primària UdL
Educació primària UIC
Educació primària UVic
Educació primària URL
Educació primària UdG
Educació primària URV
Educació primària UAB
Educació social UB
Educació social UdG
Educació social URV
Educació social UOC
Educació social UVic
Educació social URL
Educació social UAB
Educació social UdL
Empresa UPF
Estadística UB
Finances i comptabilitat URV
Geografia UB
Geografia i ordenació del territori URV
Geografia i ordenació del territori UAB
Geografia, ordenació del territori i gestió del medi ambient UdG
Gestió aeronàutica UAB
Gestió i Administració pública UB
Gestió turística i hotelera URL
Informació i documentació UOC
Informació i documentació UB
Màrqueting i investigació de mercats UOC
Mitjans audiovisuals UPC
Negocis i marquèting internacionals UPF
Negocis internacionals UPF
Pedagogia URV
Pedagogia UAB
Pedagogia UB
Periodisme UVic
Periodisme UPF
Periodisme URV
Periodisme URL
Prevenció i seguretat integral UAB
Psicologia UOC
Publicitat i relacions públiques UB
Publicitat i relacions públiques UVic
Publicitat i relacions públiques UPF
Publicitat i relacions públiques UdG
Publicitat i relacions públiques UIC
Publicitat i relacions públiques URV
Publicitat i relacions públiques URL
Relacions laborals UAB
Relacions laborals UPF
Relacions laborals UB
Relacions laborals i ocupació URV
Relacions laborals i recursos humans UdL
Sociologia UAB
Treball social UdL
Treball social UB
Treball social URL
Treball social URV
Turisme UB
Turisme UAB
Turisme URV
Turisme UOC
Turisme UdG
Turisme i gestió del lleure UPF
Enginyeria i arquitectura
Arquitectura URL
Arquitectura UIC
Arquitectura UdG
Disseny UPF
Enginyeria agrícola UPC
Enginyeria agroambiental i del paisatge UPC
Enginyeria alimentària UPC
Enginyeria biomèdica UPC
Enginyeria de disseny industrial UPF
Enginyeria de disseny industrial i desenvolupament del producte UPC Enginyeria de l'energia UPC
Enginyeria de sistemes audiovisuals UPC
Enginyeria de sistemes audiovisuals de telecomunicació URL
Enginyeria de sistemes biològics UPC
Enginyeria de sistemes de telecomunicació UPC
Enginyeria de sistemes de telecomunicació URL
Enginyeria de sistemes electrònics UPC
Enginyeria de tecnologia i disseny tèxtil UPC
Enginyeria de telecomunicació UOC
Enginyeria d'edificació UPC
Enginyeria d'edificació UdL
Enginyeria d'edificació URL
Enginyeria d'edificació UdG
Enginyeria d'edificació UPF
Enginyeria d'organització industrial UAB
Enginyeria elèctrica UAB
Enginyeria elèctrica UPC
Enginyeria electrònica de telecomunicació UB
Enginyeria electrònica de telecomunicació URL
Enginyeria electrònica industrial i automàtica UAB
Enginyeria electrònica industrial i automàtica UPC
Enginyeria electrònica industrial i automàtica UdG
Enginyeria en organització de les tecnologies de la informació i la comunicació URL
Enginyeria en sistemes audiovisuals de telecomunicació UPF
Enginyeria en telemàtica URL
Enginyeria informàtica UOC
Enginyeria informàtica URL
Enginyeria informàtica UPF
Enginyeria informàtica UB
Enginyeria mecànica UdG
Enginyeria mecànica UAB
Enginyeria mecànica UPC
Enginyeria mecatrònica UVic
Enginyeria minera UPC
Enginyeria multimèdia URL
Enginyeria química UdG
Enginyeria química URL
Enginyeria química UB
Enginyeria química UPC
Enginyeria telemàtica UPC
Enginyeria telemàtica UPF
Fotografia i creació digital UPC
Informàtica i serveis UAB
Matemàtiques UPC
Multimèdia UPC
Multimèdia UOC
CONTINUAR ESTUDIANT SENSE EL TÍTOL D’ESO
que NO ha obtingut el graduat d'ensenyament secundari
Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI)
· Tenir 16 anys complerts abans de l'1 d'octubre de 2011
· Tenir el carnet d'aturat.
· No tenir el Graduat d'Ensenyament secundari.
Aquests cursos estan estructurats en mòduls. Dos d’obligatoris A i B i un de voluntari C.
Dins dels mòduls A i B es treballarà l’orientació i recursos per a la inserció i formació en competències bàsiques i en el mòdul C la formació específica per aconseguir en Graduat en Educació Secundària (aquest mòdul és voluntari).
Els Objectius del PQPI són:
- Desenvolupar actituds i competències que contribueixin al creixement personal i facilitin una inserció social i laboral satisfactòria.
- Proporcionar formació professional elemental, que faciliti la incorporació en un sector professional.
- Ampliar competències bàsiques per afavorir la continuïtat educativa i la formació al llarg de la vida.
Mas Carandell - Reus
Auxiliar de manteniment i muntatges d’instal·lacions elèctriques i d’aigua i gas.
Formació pel Desenvolupament Professional AULA, SL- Reus
Auxiliar en activitats d’oficina i en serveis administratius generals.
Auxiliar en comerç i atenció al públic.
Auxiliar en muntatges d’instal·lacions electrotècniques d’edificis.
Mega System Reus, SL- Reus
Auxiliar de muntatge i manteniment d’equips informàtics.
Auxiliar en activitats d’oficina i en serveis administratius generals.
Casa Caritat-Ajuntament de Valls
Auxiliar de pastisseria i fleca.
Auxiliar en imatge personal: perruqueria i estètica.
Escola d’FP Espallargas- Tarragona
Auxiliar de perruqueria.
Auxiliar en imatge personal: perruqueria i estètica.
CEE Sant Rafael- Tarragona
Auxiliar d’establiments hotelers.
Auxiliar d’arts gràfiques i serigrafia.
Auxiliar de paleta i construcció.
Auxiliar en muntatges d’instal·lacions elèctriques i d’aigua i gas.
Auxiliar en treballs de fusteria i instal·lació de mobles.
Auxiliar en vivers i jardins.
Formació i aprenentatge professional (FIAP)
El projecte de Formació i Aprenentatge Professional (FIAP) s’insereix en el marc dels Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI), es desenvolupa en col·laboració amb el Servei d’Ocupació de Catalunya i amb el suport del Fons Social Europeu.
D’acord amb els objectius dels PQPI, els cursos del projecte FIAP tenen com a objectiu general facilitar una qualificació professional de primer nivell als joves majors de 16 anys sense graduat en Educació Secundària Obligatòria (ESO), que els faciliti la incorporació al mercat laboral o la continuïtat del seu itinerari formatiu.
Els aprenentatges assolits es reconeixen en l’àmbit acadèmic (tant en les proves d’accés a cicles formatius de Grau Mitjà d’FP com per a les d’obtenció del graduat d’educació secundària) i també en l’àmbit laboral (obtenció dels certificats de professionalitat).
Quant a les proves d’accés a cicles formatius de Grau Mitjà d’FP, el fet de cursar amb aprofitament el PQPI permetrà sol·licitar l’exempció de l’àmbit científic-tecnològic; tenir qualificació positiva inferior a 8 incrementarà amb un 25% la qualificació rebuda; i obtenir una qualificació igual o superior a 8 suposarà l’exempció total, i no caldrà examinar-se.
Són cursos d’educació post obligatòria, independent de l’oferta acadèmica de l’IES. Es proposen com a programes PQPI que constitueixen un itinerari integrat de formació i inserció laboral i els defineixen els següents trets bàsics:
- Formació de caràcter eminentment pràctic, a partir del treball per projectes professionals
- Desenvolupament, de manera aplicada, dels continguts necessaris de formació instrumental bàsica
- Realització de la formació teoricopràctica en les instal·lacions de l’IES
- Pràctiques en centres de treball com a part important de la formació
- Formació i orientació laboral per facilitar la transició al treball
- Col·laboració amb associacions empresarials i gremis, tant en el disseny dels continguts formatius com en el desenvolupament de les pràctiques i la inserció dels joves
Aquests cursos consten d’unes 1050h i estan constituïts també per mòduls integrats per:
- Formació bàsica i laboral: 325 h (mòdul B).
- Formació bàsica: àmbit empresarial i laboral, àmbit de comunicació i TIC, àmbit matemàtic.
- Competències transversals.
- Seguiment individualitzat.
- Formació professional: 725h (mòdulA)
- Formació teoricopràctica:
-Elaboració i aplicació de projectes integrats i pràctics.
-Pràctiques en empreses en alternança (FCT) (200h).
Possibilitat de, opcionalment, cursar mòdul C per obtenir el Graduat en Educació Secundària.
IES Domènech i Montaner - Reus
Auxiliar de manteniment i muntatge d’instal·lacions elèctriques d’aigua i gas
Auxiliar de paleta i construcció
IES Horticultura i Jardineria - Reus
Auxiliar de jardineria: vivers i jardins
Auxiliar de pintura
IES Jaume Huguet- Valls
Auxiliar de manteniment i muntatges d’instal·lacions elèctriques i d’aigua i gas.
Auxiliar de serralleria i construccions metàl·liques.
IES Pere Martell – Tarragona
Auxiliar de fusteria: treballs de fusteria i instal·lacions de mobles
Auxiliar de paleta i construcció
IES Cal·lípolis – Tarragona
Auxiliar de pintura
El Pla de Transició al Treball (PTT) ofereix als joves orientació i recursos personals i professionals per a millorar les seves expectatives d’accés a un lloc de treball i/o de continuïtat formativa.
Té una durada de nou mesos i es divideix en tres fases que es poden simplificar en: una primera fase d’orientació i d’introducció a competències transversals, una segona fase de formació professionalitzadora, és a dir, l’aprenentatge de l’ofici en sí mateix i que inclou un període de pràctiques en empreses. I en tercer lloc, una fase d’acompanyament a la inserció laboral.
Per a fer la inscripció, les persones interessades han de posar-se en contacte directament amb el centre i/o l'entitat que imparteix el programa que els interessi.
· Tenir 16 anys complerts abans de l'1 d'octubre de 2011.
· Tenir el carnet d'aturat.
· No tenir el graduat d'ensenyament secundari.
El programa integra dues fases de formació:
· 1a fase: Formació general per al treball
§ Conèixer l'empresa i la legislació laboral
§ Aprendre a utilitzar ordinadors com a eina de treball
§ Informàtica aplicada
§ Obtenir orientació professional personalitzada
§ Ampliar els coneixements generals
§ Aprendre a buscar feina: tècniques i recursos.
· 2a fase: Formació professionalitzadora. Formació en un sector professional, desenvolupada en col·laboració amb les empreses, i realització de pràctiques en alternança. Inclou:
§ Qualificació per realitzar les tasques bàsiques de la professió
§ Aprendre a buscar feina: tècniques i recursos.
IMFE Mas Carandell- Reus
Auxiliar d’hoteleria: cuina i serveis de restaurant i bar.
Auxiliar de vendes, oficina i atenció al públic.
Auxiliar en fontaneria i calefacció i climatització.
Auxiliar en imatge personal: perruqueria i estàtica.
IES Escola d’Hosteleria i Turisme- Cambrils
Auxiliar de vendes, oficina i atenció al públic.
Auxiliar d’hoteleria: cuina i serveis de restauració.
IES Pere Martell- Tarragona
Auxiliar de fabricació mecànica i instal·lacions electrotècniques.
Auxiliar d’hoteleria: cuina i càtering.
El Departament d'Ensenyament convoca les proves d'accés a cicles formatius de grau mitjà per a les persones que volen accedir a la formació professional de grau mitjà i no tenen el graduat en educació secundària obligatòria.
L'objectiu de la prova és que la persona aspirant demostri que posseeix les capacitats, els coneixements i les habilitats, així com el domini suficient de les llengües oficials per cursar amb aprofitament els ensenyaments pels quals s'opti.
Per poder fer la prova d'accés cal tenir 17 anys o complir-los durant l'any 2013.
Obtenció del Graduat en ESO
· Tenir 18 complerts abans de l'1 d'octubre de 2011. (L’alumnat amb, com a màxim, cinc assignatures suspeses podrà fer la prova en el mateix centre en què hagi cursat l’ESO).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada