diumenge, 21 d’abril del 2013



ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL 
Dossier pel professor (continuació)


Licencia Creative Commons


ANNEXOS
ANNEX 1
Reflexiona i contesta:
Si haguessis triat fer desprès de l’ESO un cicle formatiu superior d’Indústries Alimentaries, explica el camí que cal seguir.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………



Si la teva opció és continuar estudiant el Batxillerat i posteriorment fer un cicle superior d’Indústria Alimentaria, quines optatives penses que són les més adequades per a preparar-te millor? Per què?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ANNEX 2
FITXA 7
LES MEVES EXPERIÈNCIES D’ÈXIT
Totes les persones tenen habilitats i talents que els permeten realitzar unes tasques millor que d'altres. De cara al treball, és molt important esbrinar quines coses se't donen bé i, a més, quines coses, d'aquelles que se't donen bé t'agraden, perquè no sempre coincideixen.

De vegades, durant l'adolescència, és difícil valorar-se a un/a mateix/a, i és encara més complicat ser capaç de dir davant d'altres persones què és el que un/a sap fer bé i perquè; tanmateix, si busques feina, encara que sigui de forma temporal, és important que et coneguis i puguis parlar d’aquelles coses que fas bé i mostrar proves d'això davant de qui et pugui contractar u oferir una feina.

Aquest és, precisament el contingut d'aquesta activitat, que té dues parts:
a.    Fer un inventari de les coses que se't donen bé a l’escola, inclou les diferents matèries que estudies, els hàbits de treball, estudi i disciplina que has desenvolupat, activitats extraescolars i relació amb companys/es, etc.
b.    Fer un inventari de coses que podrien suposar experiències properes a les laborals, explicar en què consisteixen i enumerar fets que provin que vas fer la feina ben feta.

Per exemple: un veí em va demanar si el podia ajudar a pintar la tanca de casa seva. En haver acabat va quedar tant content del ben pintada que estava i del poc que havia embrutat que em va pagar molt bé i va comptar amb mi quan va pintar portes i finestres. 
La prova que la feina estava ben feta és que la persona que te la va encomanar et va tenir en compte per futures ocasions.

És molt important fer aquesta reflexió, perquè una vegada feta, pot ser molt útil per fer un currículum o per poder fer un bon paper en una entrevista de feina.
Podria ser molt útil que, per fer aquesta activitat, repassessis els continguts de l'última activitat del mòdul "A vegades em pregunto...de què em serveix estudiar?", doncs et pot ajudar a detectar les teves habilitats en el camp escolar. No és necessari que omplis totes les caselles, només aquelles en les quals creus que pots aportar mèrits.

A- EXPERIÈNCIES D’ÈXIT A L’ESCOLA.

MATÈRIES
COSES QUE FAIG BÉ
El català


El castellà


L’anglès i altres llengües


La geografia


La història


La física


La química


Les matemàtiques


El dibuix tècnic


L’esport



  

HÀBITS DE TREBALL A L’ESCOLA
COSES QUE FAIG BÉ















ALTRES ACTIVITATS
COSES QUE FAIG BÉ
















  

B- EXPERIÈNCIES D’ÈXIT EN FEINES (O ACTIVITATS SIMILARS)


NOM I DESCRIPCIÓ DEL QUE HE FET
PROVES DE QUE HO HE FET BÉ










FITXA 8

QUINES FEINES PUC FER?

L’estiu és una bona oportunitat d’invertir el temps de manera diferent. Per aquells i aquelles de vosaltres que ja tingueu 16 anys pot ser un bon moment per començar a fer feines de temporada que es poden fer mentre s’estudia.
Ens referim a les feines d’estiu i Nadal. Hi ha algunes feines que tenen molta demanda i busquen gent per treballar-hi de manera temporal. Sovint són feines que no necessiten d’una preparació concreta i per tant representen una bona oportunitat per als i les joves que treballen per primera vegada.
Una feina us pot permetre tenir una experiència que es podeu posar al vostre currículum, guanyar uns “calerons” per ajudar a casa fent-vos càrrec de les vostres despeses i estalviar per comprar-vos una cosa que us fa il·lusió.
Per fer aquesta activitat, heu de pensar en quines feines podríeu fer i perquè us sembla que les podríeu fer.
Us pot ajudar pensar en els vostres germans i germanes, cosins i cosines amics i amigues més grans que ja treballen. Quines feines fan? Quines feines feien quan van començar a treballar?
Hi ha feines en les que no es cobra però que les empreses també valoren, es diuen feines de voluntariat. Per exemple, si us agraden els animals i al vostre poble hi ha gossera, hi podríeu donar un cop de mà. Ja sabeu que, malauradament a l’estiu hi ha molta gent que abandona les seves mascotes i en aquests llocs sempre es necessita gent.
A les empreses els agrada veure que hi ha joves que aprofiten les vacances per treballar encara que sigui durant un mes i també valoren que hi hagi algú capaç de dedicar esforços a una cosa, encara que sigui sense cobrar.

FEINES D’ESTIU
PER QUÈ LA PODRIA FER?
1


2


3


FEINES DE NADAL
PER QUÈ LA PODRIA FER?
1


2


3




  
ANNEX 3

Ara...

No
tinc més clar que abans l’important que és tenir el Graduat en ESO a l’hora de treballar.


penso que val la pena fer un esforç i aprofitar el curs.


sé que tinc moltes possibilitats de fer cursos a part dels Batxillerats i dels Cicles.


tinc més clar que abans el que vull fer.


sé millor el que he de fer per buscar feina.


podria fer un currículum.


sé que hi ha persones, als Serveis Locals d’Ocupació, que em poden ajudar si necessito trobar feina.


Conec millor que abans els llocs on he d’anar per buscar feina.


tinc més clar com he de fer una entrevista de feina.


penso que l’escola em prepara per a treballar.



  
ANNEX 4

Reflexiona i contesta:
On t’imagines treballant d’aquí a 10 anys?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Per fer allò que més t’agradaria, tens clara l’opció més adient en acabar l’ESO?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….....…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Explica el camí que cal seguir.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


Si la teva opció és continuar estudiant el Batxillerat, quines optatives penses que són les més adequades per a preparar-te millor? Per què?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


ANNEX 5

FITXA D’ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL

Nom i cognoms:...................................................................................................
Curs: ........................................
Any: ..........................................


  • ITINERARI FORMATIU I SORTIDES PROFESSIONALS

PQPI
PROVA ACCÉS CFGM
GRADUAT ESO
CFGM
BAT
PROVA ACCÉS CFGS
CFGS
PAU
GRAU UNIV.
PROBABLESSORTIDES PROFES.











Altres consideracions:
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

  • MODALITATS DE BATXILLERAT

o  Arts    D'arts plàstiques, imatge i disseny
           D'arts escèniques, música i dansa

o  Humanitats i ciències socials

o  Ciències i tecnologia.


Estudiar a:  
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................


  • CICLES FORMATIUS DE GRAU MITJÀ I SUPERIOR

Famílies professionals

o  Tèxtil, confecció i pell

Elecció del/s  Cicle/s formatiu/s:
1. ..........................................................................................................................
2. ..........................................................................................................................
3. ..........................................................................................................................

Estudiar a:
A. ..........................................................................................................................
B. ..........................................................................................................................
C. ..........................................................................................................................

  • BRANQUES I ESTUDIS UNIVERSITARIS
Branques de:
o  Arts i humanitats
o  Ciències
o  Ciències de la Salut
o  Ciències Socials i Jurídiques
o  Enginyeria i Arquitectura


Estudis universitaris:
...................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................

  • ALTRA FORMACIÓ I PREPARACIÓ ACADÈMICA
Estudis de PQPI:
...................................................................................................................................................................
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Altres estudis i/o  preparacions específiques:
..............................................................................................................................................................................................................................................................……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


  • SORTIDES PROFESSIONALS
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................


  • OBSERVACIONS PERSONALS:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………



BIBLIOGRAFIA I WEBGRAFIA

LLEIS REFERENTS A L’ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL:
·         La Llei 12/2009, del 10 de Juliol,  d’Educació de Catalunya,  “... i per a l’assoliment d’aquesta equivalència, la garantia d’un sistema global d’orientació professional i acadèmica” (art. 59).

ORIENTACIÓ ACADÈMICO-PROFESSIONAL:
·         Xarxa telemàtica educativa de Catalunya. “Orientació acadèmica i professional”, (en línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://www.xtec.cat/web/curriculum/orientacioeducativa/academica_professional
En aquesta pàgina i trobem tot un seguit de recursos en quan a la orientació acadèmica i professional, normativa i altres aspectes. És una pàgina que ajuda  i ajudarà a contextualitzar, la orientació acadèmica i professional en l’àmbit català.
Ajuda i ajudarà, ha tenir clara l’estructura del sistema educatiu a Catalunya tant per la elaboració del dossier, com per a l’explicitació a pares i alumnes de dit sistema.
·         Xarxa telemàtica educativa de Catalunya. “Currículum i orientació”, (en línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://www.xtec.cat/web/curriculum/curriculum
En aquesta pàgina i trobem tot un seguit de recursos en quan a la orientació acadèmica i professional, normativa i altres aspectes. És una pàgina que ajuda  i ajudarà a contextualitzar, la orientació acadèmica i professional en l’àmbit català.
·         Xarxa telemàtica educativa de Catalunya. “Orientació a l’estudiant”, (en línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://www.xtec.cat/centres/a8046785/orienta.htm
En aquesta pàgina, s’ofereix una sèrie d'adreces de pàgines amb informació  sobre educació secundària, professional i universitària per orientar l'estudiant en la tria dels estudis i centres que més li puguin convenir.  Ajuda i ajudarà especialment en la primera fase del projecte de recollida d’informació i documentació, també en la segona fase per la elaboració del dossier i en la tercera fase, la construcció del bloc, oferint enllaços interesants i recursos TIC a l’abast d’un sol clic.
·         Consorci d’Educació de Barcelona. “guia de recursos de suport a  l’orientació acadèmica i professional per a l’alumnat i les famílies”,
Document PDF, de recull de pàgines webs i recursos d’orientació acadèmica i professional. Per penjar-la al bloc.

Pàgina Web de la Generalitat de Catalunya, que ens ubicarem en el bloc com a recurs online i possiblement (cal acabar de determinar-ho) utilitzarem el mateix qüestionari d’orientació que afegiríem al dossier a elaborar.
·         Servicio Navarro de empleo. “Red de orientació y información profesional de Navarra” (en línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://www.navarra.es/appsExt/riiopn/home/default.aspx
Pàgina Web de la Comunitat de Navarra, que ens ajudarà com a exemple de Web-Bloc.
·         IES Mar de Poniente de la Línea. “Entre Pasillos y aules” (en línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://www.entrepasillosyaulas.blogspot.com.es/p/orientacion-academica-y-vocacional.html
Pàgina Web de la Comunitat de Navarra, que ens ajudarà com a exemple de Web-Bloc.
·         Blog de orientación educativa” (en línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://irati.pnte.cfnavarra.es/multiblog/iibarrog/fp-en-navarra/pistas-para-decidir-que-estudiar/ 
Pàgina Web de la Comunitat de Navarra, que ens ajudarà com a exemple de Web-Bloc.
·         Edu 21.cat. “Què passa amb l’orientació al nostre país”, (en línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://www.edu21.cat/ca/continguts/693
Article que m’ha ajudat a contextualitzar l’orientació acadèmica i professional a Catalunya, en l’àmbit legal.
·         Xarxa telemàtica educativa de Catalunya. “Orientació a l’estudiant”, (en línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://www.xtec.cat/centres/a8046785/orienta.htm
En aquesta pàgina, s’ofereix una sèrie d'adreces de pàgines amb informació  sobre educació secundària, professional i universitària per orientar l'estudiant en la tria dels estudis i centres que més li puguin convenir.  Ajuda i ajudarà especialment en la primera fase del projecte de recollida d’informació i documentació, també en la segona fase per la elaboració del dossier i en la tercera fase, la construcció del bloc, oferint enllaços interesants i recursos TIC a l’abast d’un sol clic.
·         ECHEVARRÍA SAMANES,B (coord) (2000). Orientació professional. Barcelona:
Universitat Oberta de Catalunya.
·         MARTÍN, E I TIRADO, V. (Coord.) (1997). La orientación educativa y profesional
en la educación secundaria. Barcelona: Horsori/ICE UB.
·         ULLA KANN. (1988). La orientación vocacional y el mercado de trabajo: ¿orientar para transformar o para domesticar? Perspectivas, Vol. XVIII, núm.4, pp. 73

L’ORIENTADOR PROFESSIONAL:
·           “La figura del pedagog dins de l’àmbit de l’orientació professional”, (en línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/3345/P-Laura-Barranco.pdf?sequence=1En aquest document PDF m’ha ajudat a consultar la legislació referent a l’orientació professional i a contextualitzar la figura del psicopedagog en quest àmbit.

ALTRES DOCUMENTS:
·         Guàrdia, l. i Mas, X. (2003) La pràctica psicopegagògica en contextos d’educació per a l’elaboració de recursos educatius i programes audiovisuals. Material docent (mòdul 5) de l’assignatura de PracticumII. Barcelona: FUOC • UP06/02080/02098
·         Treball final de carrera (UOC). Recuperat 8 de març del 2013, des de: http://materials.cv.uoc.edu/continguts/XW08_19018_00443/index.html?ajax=true
·         Espasa, A. i Mayordomo, R. (coordinadors) (2010). Guia del Pràcticum de Psicopedagogia. Pràcticum I i Pràcticum II. Material docent de l’assignatura de Pràcticum. Barcelona: FUOC. PID_00161644
·         BARTOLOMÉ, A. et al. (1996) Preparando para un nuevo modo de conocer.
En aquest article s'insisteix en la idea que l'ensenyament ha de canviar perquè ens trobem davant d'una nova manera de comprendre. L'autor situa els canvis en diferents aspectes: l'accés a la informació, la integració dels mitjans amb multiplicitat de llenguatges i 53 en quatre característiques que hauria de tenir l'escola d'avui: ser activa, permetre aprendre de forma entretinguda i divertida, ser participativa i permetre
desenvolupar-se en un ambient de llibertat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada