ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL
Dossier pel professor (continuació)
Aquesta obra resta amb Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 Unported.
ANNEX 1
Reflexiona i contesta:
Si haguessis triat fer desprès de l’ESO un cicle formatiu
superior d’Indústries Alimentaries, explica el camí que cal seguir.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Si la teva opció és continuar estudiant el Batxillerat
i posteriorment fer un cicle superior d’Indústria Alimentaria, quines optatives
penses que són les més adequades per a preparar-te millor? Per què?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
FITXA 7
LES MEVES
EXPERIÈNCIES D’ÈXIT
Totes les persones tenen habilitats i talents que els
permeten realitzar unes tasques millor que d'altres. De cara al treball, és
molt important esbrinar quines coses se't donen bé i, a més, quines coses,
d'aquelles que se't donen bé t'agraden, perquè no sempre coincideixen.
De vegades, durant l'adolescència, és difícil valorar-se a un/a mateix/a, i és encara més complicat ser capaç de dir davant d'altres persones què és el que un/a sap fer bé i perquè; tanmateix, si busques feina, encara que sigui de forma temporal, és important que et coneguis i puguis parlar d’aquelles coses que fas bé i mostrar proves d'això davant de qui et pugui contractar u oferir una feina.
Aquest és, precisament el contingut d'aquesta activitat, que té dues parts:
a. Fer un inventari de les
coses que se't donen bé a l’escola, inclou les diferents matèries que estudies,
els hàbits de treball, estudi i disciplina que has desenvolupat, activitats
extraescolars i relació amb companys/es, etc.
b. Fer un inventari de
coses que podrien suposar experiències properes a les laborals, explicar en què
consisteixen i enumerar fets que provin que vas fer la feina ben feta.
Per exemple: un
veí em va demanar si el podia ajudar a pintar la tanca de casa seva. En haver
acabat va quedar tant content del ben pintada que estava i del poc que havia
embrutat que em va pagar molt bé i va comptar amb mi quan va pintar portes i
finestres.
La prova que la
feina estava ben feta és que la persona que te la va encomanar et va tenir en
compte per futures ocasions.
És molt important fer aquesta reflexió, perquè una
vegada feta, pot ser molt útil per fer un currículum o per poder fer un bon
paper en una entrevista de feina.
Podria ser molt útil que, per fer aquesta
activitat, repassessis els continguts de l'última activitat del mòdul "A
vegades em pregunto...de què em serveix estudiar?", doncs et pot ajudar a
detectar les teves habilitats en el camp escolar. No és necessari que omplis
totes les caselles, només aquelles en les quals creus que pots aportar mèrits.
A- EXPERIÈNCIES D’ÈXIT A
L’ESCOLA.
MATÈRIES
|
COSES QUE
FAIG BÉ
|
El català
|
|
El castellà
|
|
L’anglès i altres llengües
|
|
La geografia
|
|
La història
|
|
La física
|
|
La química
|
|
Les matemàtiques
|
|
El dibuix tècnic
|
|
L’esport
|
HÀBITS DE TREBALL A L’ESCOLA
|
COSES QUE FAIG BÉ
|
ALTRES
ACTIVITATS
|
COSES QUE FAIG
BÉ
|
B-
EXPERIÈNCIES D’ÈXIT EN FEINES (O ACTIVITATS SIMILARS)
NOM I
DESCRIPCIÓ DEL QUE HE FET
|
PROVES DE
QUE HO HE FET BÉ
|
FITXA 8
QUINES
FEINES PUC FER?
L’estiu
és una bona oportunitat d’invertir el temps de manera diferent. Per aquells i
aquelles de vosaltres que ja tingueu 16 anys pot ser un bon moment per començar
a fer feines de temporada que es poden fer mentre s’estudia.
Ens
referim a les feines d’estiu i Nadal. Hi ha algunes feines que tenen molta
demanda i busquen gent per treballar-hi de manera temporal. Sovint són feines
que no necessiten d’una preparació concreta i per tant representen una
bona oportunitat per als i les joves que treballen per primera vegada.
Una
feina us pot permetre tenir una experiència que es podeu posar al vostre
currículum, guanyar uns “calerons” per ajudar a casa fent-vos càrrec de les
vostres despeses i estalviar per comprar-vos una cosa que us fa il·lusió.
Per
fer aquesta activitat, heu de pensar en quines feines podríeu fer i perquè us
sembla que les podríeu fer.
Us
pot ajudar pensar en els vostres germans i germanes, cosins i cosines amics i
amigues més grans que ja treballen. Quines feines fan? Quines feines feien quan
van començar a treballar?
Hi
ha feines en les que no es cobra però que les empreses també valoren, es diuen
feines de voluntariat. Per exemple, si us agraden els animals i al
vostre poble hi ha gossera, hi podríeu donar un cop de mà. Ja sabeu que,
malauradament a l’estiu hi ha molta gent que abandona les seves mascotes i en
aquests llocs sempre es necessita gent.
A
les empreses els agrada veure que hi ha joves que aprofiten les vacances per
treballar encara que sigui durant un mes i també valoren que hi hagi algú capaç
de dedicar esforços a una cosa, encara que sigui sense cobrar.
FEINES D’ESTIU
|
PER QUÈ LA PODRIA FER?
|
1
|
|
2
|
|
3
|
|
FEINES DE NADAL
|
PER QUÈ LA PODRIA FER?
|
1
|
|
2
|
|
3
|
ANNEX 3
Ara...
|
Sí
|
No
|
tinc més clar que abans l’important que és tenir el
Graduat en ESO a l’hora de treballar.
|
||
penso que val la pena fer
un esforç i aprofitar el curs.
|
||
sé que tinc moltes
possibilitats de fer cursos a part dels Batxillerats i dels Cicles.
|
||
tinc més clar que abans
el que vull fer.
|
||
sé millor el que he de
fer per buscar feina.
|
||
podria fer un currículum.
|
||
sé que hi ha persones, als Serveis Locals
d’Ocupació, que em poden ajudar si necessito trobar feina.
|
||
Conec millor que abans
els llocs on he d’anar per buscar feina.
|
||
tinc més clar com he de
fer una entrevista de feina.
|
||
penso que l’escola em
prepara per a treballar.
|
Reflexiona i contesta:
On t’imagines treballant d’aquí a 10 anys?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Per fer allò que més t’agradaria, tens clara
l’opció més adient en acabar l’ESO?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….....…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Explica el camí que cal seguir.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Si la teva opció és continuar estudiant el
Batxillerat, quines optatives penses que són les més adequades per a
preparar-te millor? Per què?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ANNEX 5
FITXA D’ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL
Nom i
cognoms:...................................................................................................
Curs:
........................................
Any:
..........................................
- ITINERARI FORMATIU I
SORTIDES PROFESSIONALS
PQPI
|
PROVA ACCÉS CFGM
|
GRADUAT ESO
|
CFGM
|
BAT
|
PROVA ACCÉS CFGS
|
CFGS
|
PAU
|
GRAU UNIV.
|
PROBABLESSORTIDES PROFES.
|
Altres consideracions:
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
- MODALITATS DE BATXILLERAT
o
Arts D'arts
plàstiques, imatge i disseny
D'arts escèniques, música i dansa
o Humanitats i ciències socials
o Ciències i tecnologia.
Estudiar a:
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
- CICLES FORMATIUS DE GRAU
MITJÀ I SUPERIOR
Famílies
professionals
o Agrària
o Sanitat
o Tèxtil,
confecció i pell
o Química
Elecció del/s Cicle/s formatiu/s:
1. ..........................................................................................................................
2.
..........................................................................................................................
3. ..........................................................................................................................
Estudiar a:
A.
..........................................................................................................................
B. ..........................................................................................................................
C.
..........................................................................................................................
- BRANQUES I ESTUDIS
UNIVERSITARIS
Branques de:
o Arts i humanitats
o Ciències
o Ciències de la Salut
o Ciències Socials i Jurídiques
o Enginyeria i Arquitectura
Estudis
universitaris:
...................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................
- ALTRA FORMACIÓ I PREPARACIÓ
ACADÈMICA
Estudis de PQPI:
...................................................................................................................................................................
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Altres estudis
i/o preparacions específiques:
..............................................................................................................................................................................................................................................................……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- SORTIDES PROFESSIONALS
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
- OBSERVACIONS PERSONALS:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
LLEIS REFERENTS A L’ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL:
- La LOE (Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig,
d’Educació), en
el seu títol preliminar contempla entre els principis en que s’inspira el
sistema educatiu espanyol “La orientació educativa i professional dels
estudiant... (art. 1.f., art. 22 i 25.6)
- LOGSE (Llei orgànica/ 1990, de 3 d’octubre,
d’Ordenació General del Sistema Educatiu), en l'article 60.1
determinava que la tutoria i orientació dels alumnes formarà part de la
funció docent.
- La Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les
Qualificacions i de la Formació Professional, on es troba, per primera
vegada després del 1928, el concepte d’Orientació Professional en una Llei
d’aquestes característiques.
·
La
Llei 12/2009, del 10 de Juliol, d’Educació
de Catalunya, “... i per a l’assoliment d’aquesta
equivalència, la garantia d’un sistema global d’orientació professional i acadèmica” (art. 59).
ORIENTACIÓ
ACADÈMICO-PROFESSIONAL:
·
Xarxa telemàtica educativa de Catalunya.
“Orientació acadèmica i professional”, (en línia). Gener 2013. Disponible a la
Web: http://www.xtec.cat/web/curriculum/orientacioeducativa/academica_professional
En aquesta
pàgina i trobem tot un seguit de recursos en quan a la orientació acadèmica i
professional, normativa i altres aspectes. És una pàgina que ajuda i ajudarà a contextualitzar, la orientació
acadèmica i professional en l’àmbit català.
- Generalitat de Catalunya. “Sistema educatiu a Catalunya”, (en
línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://www20.gencat.cat/docs/canaleducacio/Home/Estudis/Destacats/documents/sistema_educatiu.pdf
Ajuda i
ajudarà, ha tenir clara l’estructura del sistema educatiu a Catalunya tant per
la elaboració del dossier, com per a l’explicitació a pares i alumnes de dit
sistema.
·
Xarxa telemàtica educativa de Catalunya.
“Currículum i orientació”, (en línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://www.xtec.cat/web/curriculum/curriculum
En aquesta
pàgina i trobem tot un seguit de recursos en quan a la orientació acadèmica i
professional, normativa i altres aspectes. És una pàgina que ajuda i ajudarà a contextualitzar, la orientació
acadèmica i professional en l’àmbit català.
·
Xarxa telemàtica educativa de Catalunya.
“Orientació a l’estudiant”, (en línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://www.xtec.cat/centres/a8046785/orienta.htm
En aquesta pàgina, s’ofereix una sèrie
d'adreces de pàgines amb informació
sobre educació secundària, professional i universitària per orientar
l'estudiant en la tria dels estudis i centres que més li puguin convenir. Ajuda i ajudarà especialment en la primera
fase del projecte de recollida d’informació i documentació, també en la segona
fase per la elaboració del dossier i en la tercera fase, la construcció del
bloc, oferint enllaços interesants i recursos TIC a l’abast d’un sol clic.
·
Consorci d’Educació de Barcelona. “guia de
recursos de suport a l’orientació
acadèmica i professional per a l’alumnat i les famílies”,
(en línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://www.edubcn.cat/rcs_gene/extra/05_orientacio/guies_orientacio/GUIA_RECURSOS_ORIENTACIO_GTO2_families_22-03-2011.pdf
Document PDF, de recull de pàgines webs i
recursos d’orientació acadèmica i professional. Per penjar-la al bloc.
·
Generalitat de Catalunya. “Orientació”, (en
línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://www20.gencat.cat/portal/site/queestudiar/menuitem.ef1906fb69d36fe8e85c7273b0c0e1a0/?vgnextoid=8825f262e30f3310VgnVCM2000009b0c1e0aRCRD&vgnextchannel=8825f262e30f3310VgnVCM2000009b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default&newLang=ca_ES
Pàgina Web de la Generalitat de Catalunya, que
ens ubicarem en el bloc com a recurs online i possiblement (cal acabar de
determinar-ho) utilitzarem el mateix qüestionari d’orientació que afegiríem al
dossier a elaborar.
·
Servicio Navarro de empleo. “Red de orientació
y información profesional de Navarra” (en línia). Gener 2013. Disponible a la
Web: http://www.navarra.es/appsExt/riiopn/home/default.aspx
Pàgina Web de la Comunitat de Navarra, que ens
ajudarà com a exemple de Web-Bloc.
·
IES Mar de Poniente de la Línea. “Entre Pasillos y aules”
(en línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://www.entrepasillosyaulas.blogspot.com.es/p/orientacion-academica-y-vocacional.html
Pàgina Web de la Comunitat de Navarra, que ens
ajudarà com a exemple de Web-Bloc.
·
Blog de orientación educativa” (en línia). Gener 2013. Disponible a la
Web: http://irati.pnte.cfnavarra.es/multiblog/iibarrog/fp-en-navarra/pistas-para-decidir-que-estudiar/
Pàgina Web de la Comunitat de Navarra, que ens
ajudarà com a exemple de Web-Bloc.
·
Edu 21.cat.
“Què passa amb l’orientació al nostre país”, (en línia). Gener 2013. Disponible
a la Web: http://www.edu21.cat/ca/continguts/693
Article que
m’ha ajudat a contextualitzar l’orientació acadèmica i professional a
Catalunya, en l’àmbit legal.
·
Xarxa telemàtica educativa de Catalunya. “Orientació
a l’estudiant”, (en línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://www.xtec.cat/centres/a8046785/orienta.htm
En aquesta pàgina, s’ofereix una sèrie d'adreces de
pàgines amb informació sobre educació
secundària, professional i universitària per orientar l'estudiant en la tria
dels estudis i centres que més li puguin convenir. Ajuda i ajudarà especialment en la primera
fase del projecte de recollida d’informació i documentació, també en la segona
fase per la elaboració del dossier i en la tercera fase, la construcció del
bloc, oferint enllaços interesants i recursos TIC a l’abast d’un sol clic.
·
ECHEVARRÍA SAMANES,B (coord) (2000). Orientació
professional. Barcelona:
Universitat
Oberta de Catalunya.
·
MARTÍN, E I TIRADO, V. (Coord.) (1997). La
orientación educativa y profesional
en la
educación secundaria. Barcelona: Horsori/ICE UB.
·
ULLA KANN. (1988). La orientación vocacional y el
mercado de trabajo: ¿orientar para transformar o para domesticar? Perspectivas,
Vol. XVIII, núm.4, pp. 73
L’ORIENTADOR
PROFESSIONAL:
·
“La figura del pedagog dins de l’àmbit de
l’orientació professional”, (en línia). Gener 2013. Disponible a la Web: http://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/3345/P-Laura-Barranco.pdf?sequence=1En aquest document PDF m’ha ajudat a consultar la
legislació referent a l’orientació professional i a contextualitzar la figura
del psicopedagog en quest àmbit.
ALTRES DOCUMENTS:
·
Guàrdia, l. i Mas, X. (2003) La pràctica
psicopegagògica en contextos d’educació per a l’elaboració de recursos
educatius i programes audiovisuals. Material docent (mòdul 5) de l’assignatura
de PracticumII. Barcelona: FUOC •
UP06/02080/02098
·
Treball final de carrera (UOC). Recuperat 8 de
març del 2013, des de: http://materials.cv.uoc.edu/continguts/XW08_19018_00443/index.html?ajax=true
·
Espasa, A. i Mayordomo, R. (coordinadors)
(2010). Guia del Pràcticum de Psicopedagogia. Pràcticum I i Pràcticum II.
Material docent de l’assignatura de Pràcticum. Barcelona: FUOC. PID_00161644
·
BARTOLOMÉ, A. et al. (1996) Preparando para un
nuevo modo de conocer.
En aquest article s'insisteix en la idea que l'ensenyament ha de canviar
perquè ens trobem davant d'una nova manera de comprendre. L'autor situa els
canvis en diferents aspectes: l'accés a la informació, la integració dels
mitjans amb multiplicitat de llenguatges i 53 en quatre característiques que
hauria de tenir l'escola d'avui: ser activa, permetre aprendre de forma
entretinguda i divertida, ser participativa i permetre
desenvolupar-se en un ambient de llibertat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada