dissabte, 20 d’abril del 2013



INTRODUCCIÓ
La primera tasca a realitzar en el planning de les pràctiques, és l'elaboració del dossier que utilitzarà l'alumne, dossier d'orientació acadèmica i professional.
Faig un recull inicial del material utilitzat al centre, en concret l'utilitzat en l'assignatura d'orientació acadèmica i professional de 4t. d'ESO i d'altres materials utilitzats al centre com el document recull de totes les opcions possibles amb el títol d'ESO o sense el títol d'ESO,  del mateix centre. També realitzo un recull de materials online que versen sobre el mateix tema. 
Parlo amb el professor que inicialment posa en funcionament, ja fa uns anys, del tema en el centre i amb l'orientador que hem va guiant en dit procés.
Posteriorment de la realització del dossier, novament li remeto el document a l'orientador per a que el revisi i faci els comentaris pertinents. Comenta que és un bon dossier, amb molta feina feta i esmenta la possibilitat d'afegir-hi algun enllaç o material relacionat amb el SOC (Servei d'Orientació Laboral de Catalunya) i una web CamiNet on hi ha tot un seguit de recursos interessants també sobre el tema d'orientació. Aquestes dos suggerències les realitzo en el dossier del professorat i també és veuran reflectides en el bloc.
Els dossier de l'alumne està realitzat amb la idea que no sigui excessivament extens, doncs a de ser àgil, pràctic i qualitativament estructurat (també en quan a continguts). 
Per altra banda el dossier del professorat té el doble d'extensió, doncs concreta la realització de cada sessió i annexos d'activitats a realitzar amb l'alumnat.

CONCLUSIONS
Ha estat un treball extens i laboriós, és ben cert, que tot i que a nivells de crèdits els pràcticum s'iguali a d'altres assignatures, el treball i dedicació que requereix és al menys multiplicat per tres, per a què sigui un treball en condicions i amb qualitat.
Tot i la dificultat d'intentar estructurar-lo de manera correcta, finalment i poc a poc totes les qüestions a considerar han anat encaixant. 
Un altre aspecte molt important ha estat a tenir en compte la duració de l'assignatura, són dotze sessions i potser caldria fer un plantejament al menys de bitrimestralitat del mateix. Però la realitat és la que és, i el psicopedagog, al meu entendre, ha de trobar l'equilibri entre la realitat mateixa i la idealitat de la proposta. Un punt mig entre ambdós aspectes, proporciona resultats reals, pràctics i qualitatius.



ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL
Dossier per l’alumne


ÍNDEX
  • CONTEXTUALITZACIÓ
  • COM SÓC?
    • Com creus que ets i et comportes a la teva família
    • Com creus que ets i com et comportes amb els teus amics i amigues
  • JO SÓC AIXÍ
  • LES MEVES APTITUDS
  • M’HE D’INFORMAR
  • CONTINUAR ESTUDIANT AMB EL TÍTOL D’ESO
    • Cicles formatius de grau mitjà
    • Batxillerat
  • CONTINUAR ESTUDIANT SENSE EL TÍTOL D’ESO
    • Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI)
    • Formació i aprenentatge professional (FIAP)
    • Pla de Transició al Treball (PTT)
    • Prova d'accés als cicles formatius de grau mitjà
    • Obtenció del Graduat en ESO
  • EL MÓN LABORAL
    • On puc trobar feina?
    • Iniciativa pròpia
    • Autocandidatura o presentació espontània.
    • Els mitjans de comunicació
    • Premsa escrita.
    • Xarxa de contactes
    • El meu currículum
    • Carta de presentació
    • Entrevista
    • Les proves de selecció
    • Activitat
  • HEM DECIDEIXO
    • Analitzar la informació
    • Altres aspectes que cal tenir en compte


INTRODUCCIÓ

I DESPRÉS DE 4rt. D’ESO... QUÈ?
Orientació Acadèmica i Professional
Al llarg dels quatre anys de l’ESO heu seguit un camí escolar únic i igual per a tots i totes, que ha pretès dotar d’unes competències bàsiques que facilitin la vostra vida en la societat. A partir d’aquest punt, aquest camí es divideix per a trobar-se amb diverses alternatives que condueixen vers metes diferents. Aquestes metes tenen molt a veure amb el tipus d’activitats a les que hi dedicareu gran part del vostre futur.
Així part de la responsabilitat d’elecció en referència a la via a seguir és vostra, l’altra part correspon als docents que implementaran dita optativa, els quals continuaran facilitant, mitjançant els recursos que plantegem més endavant, per a tenir tota la informació necessària per a què l’analitzeu i la tingueu en compte.
És inqüestionable doncs que amb la finalització de l’ESO, se us planteja un dilema i una decisió d’importància rellevant en la vostra trajectòria vital. Per a facilitar dita qüestió, dilema o decisió cal saber quines possibilitats teniu tant si opteu per la via d’obtenció del títol de l’ESO, com per la via alternativa a la no obtenció del títol de l’ESO o finalment, la via laboral.
Us volem facilitar aquesta informació, mitjançant un bloc que reculli i estructuri de manera interactiva, tots aquells recursos de temàtica orientativa tant a nivell acadèmic com, professional.
Per altra banda, en les vostres mans teniu un dossier de suport de treball en el que s’especificarà tot el procés a realitzar punt per punt. Servirà doncs, conjuntament amb el bloc, una eina de treball imprescindible per a vosaltres en referència a l’orientació acadèmic-professional.
Se us presenta com alternativa a l’assignatura de religió, en un temps lectiu de 13 hores, aspecte que fa necessària una concreció metodològica i d’implementació evident i clara.

CONTEXTUALITZACIÓ

Un cop finalitzat 4t de l'Educació Secundària Obligatòria hauràs de triar entre diverses opcions:
      Continuar estudiant.
      Formar-te per a l'ocupació. (Si tens més de 16 anys d'edat)
      Buscar una feina i començar a treballar. (Si tens més de 16 anys d'edat)
Però abans que acabi el curs has de fer una decisió important: "Què faré el proper curs?"
Facis el que facis, no ho has de fer a la lleugera. Així amb aquesta Guia per a l'alumne/a pretenem ajudar-te a prendre una decisió pensada i encertada. Creiem que abans de decidir has de tenir en compte tota la informació possible: els teus interessos, els teus valors, els teus gustos, etc. i les possibilitats que t'ofereixen.

La Guia es divideix en tres parts:
  • Com sóc?
En el cas que la teva decisió sigui continuar una formació, i atès que aquesta s'orientarà cap a un tipus o un altre d'especialitat, és convenient que tinguis en compte factors com:
• Els teus gustos i preferències en els estudis.
• El tipus de professió a què t'agradaria dedicar-te en el futur.
• El grau de desenvolupament de les teves capacitats i habilitats.
• Els consells dels teus professors i familiars.

  • M’he d’informar
Hi ha diferents vies entre les que pots triar per continuar amb la teva formació dins dels Ensenyaments de Règim General i dels ensenyaments de règim especial.
Així com també i vols començar a treballar hauràs de saber fer el teu currículum i la carta de presentació, idees per a cercar feina, la definició de conceptes bàsics com ara el salari, el contracte de treball i els teus drets.

  • Em decideixo
La decisió que prenguis pot ser la més important de la teva vida fins al moment, per això és important prendre-la amb tranquil·litat i tenint en compte tot l'anterior.

COM SÓC?

Per ajudar-te a conèixer-te millor et proposem realitzar:
      Una reflexió sobre com ets i com et comportes.
      Una petita redacció titulada: JO SÓC AIXÍ
      Una avaluació de les teves capacitats. La part LES MEVES APTITUDS

REFLEXIÓ sobre com ets i com et comportes.
Per ajudar-te a reflexionar sobre com ets et formulem algunes qüestions que pots anar responent; només has de pensar i COMPLETAR LES FRASES.

Com creus que ets i et comportes a la teva família

Les relacions amb els meus pares són
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

A la meva família em consideren com
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

A casa sòl ser el que
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
El que faig a l'escola i les notes que trec, als meus pares els sembla
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
Amb els meus germans i germanes em porto
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

Quan estic amb la meva família em sento
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

El que més m'agrada fer a casa és
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

Els meus pares respecten les meves opinions sobre
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

Parlo amb els meus pares de
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

Els amics que jo tinc els semblen a la meva família
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

A casa es riuen molt quan jo
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................



Si em deixessin, jo en la meva família seria el que
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

Com creus que ets i com et comportes amb els teus amics i amigues

Els amics i amigues que formen la meva colla són aquests
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

Quan estic amb nois o noies de la meva edat em sento
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

Els meus amics i les meves amigues em semblen
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

De vegades tinc problemes amb els meus amics / es perquè
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

En general crec que per als meus amics i amigues sóc
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

El que més m'agrada del que fem els meus amics/es i jo és
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................


Quan tinc algun problema amb un amic o amiga el que faig és
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

En el meva colla sòl ser el que
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

Els amics i amigues de la meva colla m'ajuden a
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

Fer nous amics o amigues és una cosa que
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

A mi m'agradaria tenir un amic o amiga que
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

Al llarg de la setmana els moments en què estic amb els meus amics/es són aquests
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

JO SÓC AIXÍ

Ara, intenta resumir les teves respostes, i tracta d'escriure en unes 10 o 20 línies com ets tu i de què et consideres capaç.
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................

(GUÍA INFORMATIVA para el alumn@. ORIENTACIÓN ACADÉMICA Y PROFESIONAL 4º DE E.S.O. DEPARTAMENTO DE ORIENTACIÓN I.E.S. SIERRA DE GUADARRAMA)

LES MEVES APTITUDS

Autoconeixement
En primer lloc, cal que tinguis en compte:
      Les habilitats o competències que tens i/o pots adquirir;
      Els interessos: què t'agrada fer;
      La situació familiar i personal;
      La teva personalitat: com ets;
      Els valors ocupacionals; què valores més d'una feina.
Per poder saber tot això pots comptar amb l'opinió dels amics, dels familiars, del professorat, de l'orientador i especialment del teu tutor/a, ja que et poden ajudar a veure quines són les teves habilitats i quins recursos tens per poder tirar endavant el teu projecte de futur.

Qüestionari d’autoconeixement
Aquest qüestionari s'ha creat tenint en compte els quatre factors personals: aptituds, interessos, personalitat i valors ocupacionals. El faràs entre 40 i 50 minuts; també hi ha l'opció de fer-ho amb més d'una sessió. Has de contestar si estàs d'acord amb la pregunta (molt, bastant, poc o gens). No tinguis por de donar respostes extremes: com més ho siguin, més es diferenciaran les possibles opcions que pots cursar.


Ara clica en el següent enllaç i comença a fer el qüestionari, recorda que tens entre 40 i 50 minuts:



Informe dels resultats
A partir del qüestionari obtindràs l'informe dels resultats, que t'assessorarà sobre l'entorn professional que més s'adiu amb les teves respostes i també dels
Possibles estudis i professions que hi estan relacionats.
  • Si un cop el alumne té l'informe, no li surt cap entorn destacat, és recomanable que el torni a fer donant respostes més extremes.
Recorda que si vols seguir correctament totes les fases del procés d'orientació, cal que imprimeixis l'informe dels resultats. Per fer-ho, clica el botó "desa" i obtindràs l'informe en format PDF: també el pots imprimir (opció "imprimir").
Un cop el tinguis, és aconsellable que en contrastis els resultats amb l'opinió dels amics, dels familiars, del professorat i especialment del teu tutor/a, perquè et poden ajudar a trobar quines són les teves habilitats i cercar recursos per poder tirar endavant el teu projecte de futur professional.
  • Comenta a casa i amb els amics els resultats de l’informe de resultats.
(extret orientat gencat.cat)

Posada en comú dels informes dels resultats.
Ara que ja tens l’informe dels resultats i després de comentar-lo i compartir expectatives amb la família i amics, et proposem que facis dues activitats:
  • A classe novament contesta individualment a les preguntes de l’informe
  • En petit grup comenta la teva tria responent, a les preguntes individuals i les teves expectatives té la família, si són diferents de les seves, i d'altres informacions d'interès de manera grupal.
  • Finalment poseu en comú a tota la classe els apartats anteriorment esmentats.


M’HE D’INFORMAR

CONTINUAR ESTUDIANT AMB EL TÍTOL D’ESO

Sortides per a l’alumnat que ha obtingut el graduat d'ensenyament secundari

Cicles formatius de grau mitjà

·         Aquests cicles comprenen un conjunt d'ensenyaments que preparen per a l'exercici d'una determinada professió.
·         La durada és variable per a cada un dels cicles:
§  Un curs acadèmic: de 1300 a 1400 hores.
§  Dos cursos acadèmics: de 1700 a 2000 hores.
·         Inclou les hores lectives en un centre educatiu més les hores de formació pràctica en centres de treball, obligatòries i avaluables, que es realitzen en empreses o entitats mitjançant els convenis establerts amb el Departament d'Educació.

Per accedir a un cicle formatiu de formació professional cal formalitzar la sol·licitud corresponent encara que s'estiguin cursant altres ensenyaments en el mateix centre. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar al centre per a l'ensenyament demanat en primer lloc.

Per cursar cicles formatius de formació professional cal tenir el títol de graduat o graduada  en educació secundària obligatòria, o equivalent, a efectes acadèmics.
També s'hi pot accedir si s'ha superat la prova d'accés corresponent o la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys; per poder fer la prova d'accés s'ha de tenir com a mínim 17 anys (o complir-los l'any en què es fa).
Per fer la preinscripció cal:
  • Conèixer el calendari de tot el procés,
  • Consultar els centres,
  • Conèixer i reunir la documentació i els criteris de prioritat amb què s'ordenen les sol·licituds,
  • Consultar els codis dels cicles,
  • Presentar la sol·licitud i la documentació,
  • Consultar els resultats de la preinscripció quan es publiquen les llistes provisionals i quan es publiquen les llistes definitives, després del període per presentar reclamacions,
  • Consultar el centre assignat i
  • Fer la matrícula.

Batxillerat

El Batxillerat forma part dels estudis de caràcter no obligatori que s’inclouen dins del sistema educatiu reglat. Ofereixen la possibilitat de continuar estudis després de l’educació secundària obligatòria amb la intenció de completar la formació de cadascú amb els posteriors estudis universitaris o cicles formatius de grau superior.
  • S'hi pot accedir amb el títol de graduat en secundària (ESO) i també amb el títol de Tècnic d'algun cicle formatiu de grau mitjà.
  • El batxillerat LOE té una durada de dos cursos acadèmics. L'alumne té 4
  • anys per aprovar-lo.
  • Permeten obtenir el títol de batxillerat.
  • Amb el títol de batxillerat es poden cursar cicles formatius de grau superior, sense cap prova d'accés.
  • Amb el títol de batxillerat es poden cursar estudis universitaris, amb una
prova d'accés.

Finalitats:
  • Formació general, que millora la maduresa intel·lectual i personal dels alumnes.
  • Preparatòria, que asseguri les bases per a estudis posteriors, tant universitaris com
  • de formació professional.
  • Orientadora, que permeti als alumnes encaminar-se cap a les seves preferències i interessos.
 Estructura del batxillerat
El batxillerat té dos cursos acadèmics. Aquesta etapa de formació acadèmica es cursa convencionalment entre els 16 i els 18 anys, però si pot accedir a qualsevol edat (ja sigui de forma presencial o a distància ), sempre que s’hagi obtingut el graduat en educació secundària o bé ser tècnic o tècnica d’un cicle formatiu de grau mitjà. Si és tècnic superior o tècnica superior d’un cicle formatiu de grua superior es pot demanar la convalidació de matèries optatives i del treball de recerca. és oberta a persones de qualsevol edat,.
El batxillerat prepara els alumnes per a la seva incorporació a estudis posteriors, tant professionals com universitaris, i per a l’accés al món laboral.

L’avaluació és contínua (es valora el treball regular, i no la nota obtinguda en un examen o un treball final) i global (es valora el progrés que cada alumne ha fet des del començament, i no solament el que sap fer al final).
A cada curs els alumnes disposen de dues convocatòries, l’ordinària i l’extraordinària, per superar cada matèria.
Per accedir al segon curs s’ha de tenir la valoració positiva de totes les matèries cursades (totalment o parcial), amb dues excepcions com a màxim.
Els alumnes que no passin a segon curs han de romandre un any més a primer curs, i l’han de tornar cursar de nou si el nombre de matèries suspeses és superior a quatre.
Si l’alumne suspèn tres o quatre matèries a primer curs, pot o bé repetir tot el curs o bé matricular-se de les matèries suspeses.
Els alumnes que en finalitzar el segon curs hagin estat avaluats negativament en algunes matèries, es podran matricular d’aquestes matèries sense necessitat de tornar a cursar les que hagin superat.

A més de l’opció tradicional de cursar el batxillerat de forma presencial, aquests estudis es poden fer a distància, per via telemàtica, a l’Institut Obert de Catalunya (IOC). Aquesta opció permet tenir més flexibilitat i adaptació a les circumstàncies personals, familiars i laborals de cada alumne.
En aquest batxillerat, que es cursa en blocs semestrals, no s’apliquen les normes de pas de curs establertes de forma general.

Es poden matricular en ensenyaments de batxillerat en règim nocturn:
  • Les persones que tenen 18 anys o més i
  • Les persones que tenen entre 16 i 18 anys i acreditin la impossibilitat de seguir estudis en règim diürn per motius laborals.

El batxillerat també es pot estudiar simultàniament amb els ensenyaments de música o dansa en centres integrats. Per a l'accés a aquests cenctres, l'alumne o l'alumna ha d'obtenir la valoració positiva de les seves les aptituds artístiques en l'especialitat de música o en la de dansa, segons correspongui.

En acabar aquests estudis, els estudiants que hagin superat totes les matèries cursades rebran el títol de batxillerat.
Amb el títol de batxillerat es pot accedir a:
  • La universitat (un cop aprovades les proves d’accés)
  • Un cicle formatiu de grau superior de formació professional específica d’arts plàstiques i disseny o d’esports
  • Ensenyaments superiors artístics
  • El món laboral 
Modalitats del batxillerat LOE són:
  • Humanitats i Ciències socials
  • Ciències i tecnologia
  • Arts:   1) Arts plàstiques, disseny i imatge
2) Arts escèniques, música i dansa

Matèries del batxillerat
El currículum de batxillerat consta de part comuna: matèries comunes i part diversificada: matèries de modalitat i matèries optatives, i també del treball de recerca. A més, els alumnes tenen assignades hores de tutoria.
  
  • Part comuna
      • Matèries comuns: Són les que fan tots els alumnes independentment de la modalitat triada.
  • Part diversificada
      • Matèries de modalitat: Són les que fan els alumnes que cursen un determinat itinerari.
      • Matèries optatives: Són les de lliure elecció entre les que oferta el centre i se n'ha de triar una a 1r i una a 2n de 4 hores setmanals.
      • Treball de recerca: El treball de recerca és una activitat d’investigació que ha de fer tot l’alumnat de batxillerat. S’ha d’iniciar preferentment durant el primer curs i presentar obligatòriament durant el segon curs.
      • Tutoria: Cada grup classe té una hora de tutoria a la setmana.

Les matèries comunes les cursen tots els alumnes. L’alumne ha de triar un mínim de sis matèries de modalitat al llarg dels dos cursos, de les quals cinc han de ser de la modalitat escollida.
L’estudiant ha de completar-ne l’horari amb altres assignatures de la mateixa modalitat, d’altres modalitats o amb matèries optatives.
Els alumnes que es matriculin en centres ordinaris poden cursar alguna matèria de modalitat de segon curs a través del batxillerat a distància, si el seu centre no l’ofereix, amb un màxim de dues matèries per alumne. Per a les matèries de primer curs, aquesta possibilitat només es pot demanar si una matèria té continuïtat en el segon curs i el centre no la pot oferir per motius organitzatius, amb un màxim de dues matèries per alumne.


1r
2n
Part comuna
Educació física
Llengua catalana i literatura
Llengua castellana i literatura
Llengua estrangera
Filosofia i ciutadania
Història de la filosofia
Història d’Espanya
Ciències per al món contemporani
Religió (voluntària)
2
2
2
3
2
-
-
2
2
-
2
2
3
-
3
3
-
-
Part diversificada
Modalitat

16

16

Treball de recerca


Tutoria
1
1
Total
60

Matèries de modalitat 
ITINERARIS DE 1r DE BATXILLERAT (LOE ): Hauran de triar un d’aquest itineraris que determinarà les 3 assignatures de modalitat.

Arts
Cultura audiovisual                                               Anàlisi musical
Dibuix tècnic                                               Anatomia aplicada
Dibuix artístic                                              Arts escèniques
Història de l’art                                            Cultura audiovisual
Disseny                                                        Història de la música i la dansa              
Tècniques d’expressió gràfic-plàstica                Llenguatge i pràctica musical
Volum                                                                                  Literatura universal
                                                                                  Literatura castellana
                                                                                  Literatura catalana
                                                                      
Ciències i tecnologia

Primer curs
Segon curs
Matemàtiques I
Matemàtiques II
Biologia I
Biologia II
Química I
Química II
Tecnologia industrial I
Tecnologia industrial II
Física I
Física II
Ciències de la terra I
Ciències de la terra II
Dibuix tècnic I
Dibuix tècnic II

Humanitats i ciències socials

Primer curs
Segon curs
Història del món contemporani
Matemàtiques aplicades c.s. II
Literatura castellana
Literatura catalana
Economia i organització em. I
Economia i organització em. II
Llatí I
Llatí II
Matemàtiques aplicades c.s. I
Geografia
Economia
Història de l’art

Dins de cada modalitat de batxillerat hi ha unes matèries de modalitat vinculades, que són les següents per a cada opció:

Opció cientificotècnica                  matemàtiques, física
Opció de ciències de la salut       biologia, química
Opció d'humanitats            llatí, història de l’art
Opció de ciències socials              matemàtiques aplicades a les ciències socials, geografia
Opció d’arts                                      dibuix artístic i història de l'art

Matèries optatives (segons el centre)
Segona llengua estrangera (alemany)                                     
Estada a l’empresa                        
Informàtica         
Psicologia
Religió                                                         

Realitzar la preinscripció
Han de presentar la sol·licitud de preinscripció les persones que volen ser admeses per primera vegada en un centre sufragat amb fons públics per cursar batxillerat.
També l'han de presentar les persones que volen accedir al batxillerat de la modalitat d'arts i les que cursen o han cursat un cicle formatiu i volen accedir al batxillerat de qualsevol modalitat encara que s'imparteixi en el centre o l'aula on estan matriculades.
Els alumnes d'una secció d'institut han de participar en la preinscripció per demanar plaça al batxillerat. En el cas de demanar plaça a l'institut al qual està adscrita la secció, les sol·licituds d'aquests alumnes seran preferents a l'hora de ser admesos al batxillerat de les modalitats d'humanitats i ciències socials, i ciència i tecnologia.
Per fer la preinscripció cal:
  • Conèixer el calendari de tot el procés
  • Consultar els centres
  • Conèixer i reunir la documentació i els criteris de prioritat amb què s'ordenen les sol·licituds
  • Presentar la sol·licitud i la documentació
  • Consultar els resultats de la preinscripció quan es publiquen les llistes provisionals i quan es publiquen les llistes definitives, després del període per presentar reclamacions
  • Consultar el centre assignat
  • Fer la matrícula.

CONTINUAR ESTUDIANT SENSE EL TÍTOL D’ESO








Sortides per a l’alumnat que NO ha obtingut el graduat d'ensenyament secundari

Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI)

·         Tenir 16 anys complerts abans de l'1 d'octubre de 2011
·         Tenir el carnet d'aturat.
·         No tenir el Graduat d'Ensenyament secundari.

Aquests cursos estan estructurats en mòduls. Dos d’obligatoris A i B i un  de voluntari C.
Els mòduls obligatoris consten de 800 a 1100h i es desenvolupen al llarg d’un curs escolar i el voluntari consta d’unes 175 h i es farà el curs següent d’haver fet els mòduls A i B.
Dins dels mòduls A i B es treballarà l’orientació i recursos per a la inserció i formació en competències bàsiques  i en el mòdul C la formació específica per aconseguir en Graduat en Educació Secundària (aquest mòdul és voluntari).

Els Objectius del PQPI són:
  • Desenvolupar actituds i competències que contribueixin al creixement personal i facilitin una inserció social i laboral satisfactòria.
  • Proporcionar formació professional elemental, que faciliti la incorporació en un sector professional.
  • Ampliar competències bàsiques per afavorir la continuïtat educativa i la formació al llarg de la vida.

Formació i aprenentatge professional (FIAP)

El projecte de Formació i Aprenentatge Professional (FIAP) s’insereix en el marc dels Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI), es desenvolupa en col·laboració amb el Servei d’Ocupació de Catalunya i amb el suport del Fons Social Europeu.
D’acord amb els objectius dels PQPI, els cursos del projecte FIAP tenen com a objectiu general facilitar una qualificació professional de primer nivell als joves majors de 16 anys sense graduat en Educació Secundària Obligatòria (ESO), que els faciliti la incorporació al mercat laboral o la continuïtat del seu itinerari formatiu.
Els aprenentatges assolits es reconeixen en l’àmbit acadèmic (tant en les proves d’accés a cicles formatius de Grau Mitjà d’FP com per a les d’obtenció del graduat d’educació secundària) i també en l’àmbit laboral (obtenció dels certificats de professionalitat).
Els cursos tenen una durada de 1.050 hores, d’octubre a juny, de les quals 350 són de formació bàsica i laboral, 500 de formació professional i 200 de pràctiques en empreses.

Pla de Transició al Treball (PTT)

El Pla de Transició al Treball (PTT) ofereix als joves orientació i recursos personals i professionals per a millorar les seves expectatives d’accés a un lloc de treball i/o de continuïtat formativa.
Té una durada de nou mesos i es divideix en tres fases: una primera fase d’orientació i d’introducció a competències transversals, una segona fase de formació professionalitzadora, és a dir, l’aprenentatge de l’ofici en sí mateix i que inclou un període de pràctiques en empreses. I en tercer lloc, una fase d’acompanyament a la inserció laboral.
Per a fer la inscripció, les persones interessades han de posar-se en contacte directament amb el centre i/o l'entitat que imparteix el programa que els interessi.

Per a poder inscriure’s cal:
·         Tenir 16 anys complerts abans de l'1 d'octubre de 2011.
·         Tenir el carnet d'aturat.
·         No tenir el graduat d'ensenyament secundari.

Prova d'accés als cicles formatius de grau mitjà

El Departament d'Ensenyament convoca les proves d'accés a cicles formatius de grau mitjà per a les persones que volen accedir a la formació professional de grau mitjà i no tenen el graduat en educació secundària obligatòria.
L'objectiu de la prova és que la persona aspirant demostri que posseeix les capacitats, els coneixements i les habilitats, així com el domini suficient de les llengües oficials per cursar amb aprofitament els ensenyaments pels quals s'opti.
Per poder fer la prova d'accés cal tenir 17 anys o complir-los durant l'any 2013.

Obtenció del Graduat en ESO

Per a poder inscriure’s cal:
·         Tenir 18 complerts abans de l'1 d'octubre de 2011. (L’alumnat amb, com a màxim, cinc assignatures suspeses podrà fer la prova en el mateix centre  en què hagi cursat l’ESO).






Explora el mapa d'estudis, en el següent link de gencat.cat
http://www20.gencat.cat/portal/site/queestudiar/menuitem.3e179a2cdc20a269e85c7273b0c0e1a0/?vgnextoid=f14cc7ec45106310VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=f14cc7ec45106310VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default


EL MÓN LABORAL

Si vols incorporar-te al món laboral hauràs de conèixer les oportunitats de feina existents avui, el funcionament del mercat de treball, com presentar un currículum o com abordar una entrevista de feina.

On puc trobar feina?

Inicialment hem de dir, que és bo utilitzar diverses vies d'accés a l'ocupació, però sobretot cal utilitzar aquella que és més adient al tipus d'ocupació que volem aconseguir.
Estadístiques recents constaten que la via a través de la qual un major nombre de persones accedeixen a un lloc de treball és mitjançant la informació que li proporciona l'entorn, és a dir la seva xarxa de contactes.
El telèfon és una tecnologia de la informació que és a l'abast de tothom i ens pot ajudar, en molts casos, en la cerca de feina.

En el moment de buscar feina per compte d'altri, és important saber on buscar i quins són els recursos i les vies de cerca més habituals. Hi ha diferents intermediaris que reben les ofertes de feina de les empreses i les posen a l'abast de les persones demandants:
  • Oficines de Treball. Depenen del Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC) i s'encarreguen de relacionar les persones que busquen feina amb les empreses que busquen persones treballadores, i gestionen les ofertes de feina (intermediar). Ofereixen un servei integral a les persones que busquen o volen canviar de feina; s'hi inclouen cursos de formació ocupacional i serveis d'orientació professional.
  • Borses de treball. Són bases de dades, generalment especialitzades per sectors professionals o professions, que s'ofereixen a les empreses que tenen la necessitat de cobrir llocs de treball. Aquestes borses poden trobar-se a:
      • Col·legis professionals
      • Centres de formació professional o universitària
      • Associacions empresarials
      • Sindicats
      • Serveis locals d'ocupació
  • Empreses de treball temporal. Són empreses privades l'activitat de les quals consisteix a posar a disposició d'una altra empresa personal treballador de manera temporal. Aquestes empreses acostumen a necessitar persones treballadores polivalents, amb gran capacitat d'adaptació i disponibilitat immediata.
  • Empreses de selecció de personal. Són empreses que realitzen el procés de reclutament, avaluació i selecció de persones candidates a partir de les necessitats i perfils sol·licitats per l'empresa client.

Iniciativa pròpia

La cerca de feina és una activitat que requereix tota la dedicació de la persona interessada, durant aquest procés és bo que empri tots els recursos que té al seu abast.
La xarxa de contactes la forma tota la gent amb la qual s'ha tingut relació al llarg de la vida professional i privada. La majoria de les vacants laborals es
gestionen per mitjà de contactes personals. Si busqueu feina, feu-ho saber a totes aquelles persones que puguin ajudar-vos, des de familiars fins a antics companys de feina o d'estudis.

Autocandidatura o presentació espontània.

Si teniu notícia d'una possibilitat d'oferta de feina podeu posar-vos en contacte amb l'empresa oferent. Oferir els serveis, coneixements i experiència a les empreses sol·licitant una entrevista de feina sense que hi hagi cap oferta concreta es coneix com autocandidatura.
Els contactes amb les empreses es poden realitzar telefònicament, per correu o mitjançant la presentació directa a l'empresa.
Per utilitzar aquesta via, cal tenir molt clar l'objectiu professional que es vol aconseguir i reunir la màxima informació possible de les empreses a les quals us voleu adreçar.

Els mitjans de comunicació

Les empreses que volen accedir a un major nombre de persones candidates acostumen a fer servir cada cop més els mitjans de comunicació per donar a conèixer les seves ofertes de feina. Utilitzeu tant els diaris d'informació general, la premsa especialitzada com els portals d'Internet.
Portals d'ocupació a Internet. Avui dia ha esdevingut una nova eina per utilitzar en la cerca de feina. Cal anar amb compte i saber seleccionar les pàgines web o la informació que realment us pot interessar. Us recomanem que:
  • Us doneu d'alta en els portals d'ocupació més interessants. Això requerirà la introducció del currículum a les diferents pàgines web. Habitualment cada lloc web utilitza el seu propi format de currículum, per tant és convenient disposar d'un currículum bàsic per poder anar adaptant-lo als formats particulars de manera senzilla.
  • Guardeu una classificació de totes les ofertes de feina que heu sol·licitat.
  • Intenteu conèixer millor l'empresa que ofereix la feina (això augmentarà les possibilitats de ser seleccionat).
Avui dia hi ha una gran varietat de portals que us facilitaran l'accés a múltiples oportunitats laborals. Alguns portals d'ocupació són:
§  Feina Activa: El portal de la Generalitat de Catalunya, gestionat pel Servei d'Ocupació de Catalunya
§  Yaencontre: Ofertes i demandes per a tot l'estat.
§  Infofeina: Ofertes de treball a tot Catalunya.
§  Infoempleo: Ofertes de feina, beques, premis, formació i oferta pública.
§  Monster: Ofertes de feina a tot l’estat i consells pràctics per buscar feina.
§  Treball fàcil: Borsa de treball i consulta d'ofertes públiques i privades.
§  Infojobs: Dóna servei a persones demandants de feina i a empreses.
§  Interès Social: Demandes de candidats amb discapacitat i/o en risc d'exclusió social"

Premsa escrita.

Els diaris tenen ofertes sobretot del seu àmbit geogràfic d'influència.

Xarxa de contactes

És la forma més utilitzada per accedir a un lloc de treball ja que només entre un 20 i un 30% del mercat laboral ha aconseguit feina mitjançant la premsa, les revistes, Internet, serveis d'ocupació, etc.; la resta (el 70%) l'han trobat gràcies als seus contactes.
És l'eina més efectiva per accedir a oportunitats d'ocupació relacionades amb el nostre objectiu professional. Aquesta via de cerca de feina s'anomena també networking (treball en xarxa) perquè es tracta d'anar teixint una xarxa de manera que unes persones parlaran amb d'altres de la vostra cerca de feina i d'aquesta manera es multiplicaran les possibilitats que el vostre currículum estigui en el moment just, en el lloc precís. No acostuma a donar resultats de forma immediata, però sí a mig termini.

Com construir-la? La xarxa de contactes l'establirem a partir de:
  • Persones de l'àmbit relacional que ens coneguin bé (familiars, amics, veïns, contactes de la parella, persones conegudes a través de les activitats esportives o lúdiques...)
  • Persones de l'àmbit professional que haguem conegut en la nostra trajectòria formativa professional (companys de feines anteriors, proveïdors i clients de feines anteriors, antics professors...).

Servei d’Ocupació de Catalunya. Generalitat de Catalunya. Gencat.cat. Recuperat el30 de Març del 2013 des de: http://www.oficinadetreball.cat/socweb/export/sites/default/socweb_ca/ciutadans/orientacioTrobarFeina/onTrobarFeina.html

El meu currículum

Què és?
  • És, junt amb la carta de presentació, una eina imprescindible per a la teva campanya de màrqueting personal de buscar la millor feina per a tu.
  • És un resum, organitzat en un document, de tota la informació personal i la que està relacionada amb els teus coneixements, competències i experiència professional.
  • Té la funció de transmetre el teu perfil personal i professional a aquelles persones que gestionen els processos de selecció de personal, des d'entitats especialitzades fins a les mateixes empreses.

Com ha de ser?
  • Concís, breu i clar.
  • Positiu.
  • Exclusiu i adaptat per a cada lloc de treball: cal que hi detallis els coneixements i les competències adquirides en la teva formació i experiència, que han de coincidir amb les que creguis que es necessiten per al lloc de treball al qual aspires ocupar.
  • S'ha de plasmar en un, dos o, com a màxim, tres fulls; ha de ser un document original i escrit amb un processador de textos, tret que se sol·liciti que s'escrigui a mà.

Quina informació conté?
  • Dades personals
  • Nom i cognoms
  • Adreça postal completa
  • Telèfon fix i/o mòbil
  • Adreça electrònica
  • Formació acadèmica
  • Formació complementària
  • Idiomes
  • Informàtica
  • Experiència professional
  • Competències professionals
  • Altres dades:
  • Formació i experiència no formal (si pot ser d'interès per al lloc a què aspires.)
  • Disponibilitat
  • Carnet de conduir i vehicle propi

Tipus de currículum
Cronològic:
§  L'experiència professional es presenta en ordre cronològic; normalment es comença amb l'actual i se segueix amb les anteriors.
§  És fàcil d'escriure.
§  Hi destaca la progressió professional.
§  No convé utilitzar aquest model si hi ha períodes en què no s'ha treballat o molts canvis de feina.

Funcional:
§  L'experiència es presenta agrupada per tasques, responsabilitats o departaments; s'hi destaquen els coneixements i capacitats adquirits, que s'enfoquen cap a lloc de treball a què s'opta.
§  És més difícil d'escriure.
§  Les empreses hi perden protagonisme.
§  Interessa usar aquest model si existeixen períodes d'atur llargs o amb molts canvis de feina.

Carta de presentació

Suggeriments
  • La carta ha de ser breu (un foli de 3 ó 4 paràgrafs com a màxim), concisa i adaptada al lloc de treball. Això implica fer una carta de presentació per a cada oferta de treball; quan redacteu la carta de presentació cal tenir al cap la oferta de feina, identificar les necessitats de l’empresa, etc.
  • Utilitza el mateix tipus de paper, que ha de ser de color blanc i de qualitat, per a la carta i per al currículum.
  • Tingues cura de la redacció, l’ortografia i la presentació.
  • Escriu-la amb ordinador o a màquina. En cas que se sol·liciti la redacció a mà, procura fer una bona cal·ligrafia.
  • Deixa marges amplis i espais entre paràgrafs.
  • Utilitza un estil formal i cordial i un to positiu.

Apartats
  • Capçalera. Citeu la referència o procedència de l’anunci, Data, Nom i adreça de la persona o empresa a qui va dirigida la carta i/o per què envieu el currículum.
  • Presentació
  • Expliqueu breument qui sou, què heu fet fins en aquell moment i quin és el vostre objectiu professional. Expliqueu per què sou la persona idònia per al lloc. Heu d’intentar que la persona seleccionadora vegi que coneixeu el lloc i l’empresa. Citeu les competències personals que puguin aportar valor afegit a la feina a la qual opteu.
  • Comiat. Acomiadeu-vos de manera cordial sol·licitant una entrevista personal. Escriviu el vostre nom i cognoms i no us oblideu de firmar.
  • Signatura, Nom, Adreça completa i número de telèfon.

Tot seguit t’oferim tot un seguit de models de currículums i cartes de presentació.
Si vols ampliar aquesta informació pots dirigir-te al següents enllaços:









Entrevista

Si el currículum i la carta de presentació desperten l'interès de l'empresa pel teu perfil professional, probablement et convocaran a una entrevista personal o a unes proves psicotècniques o pràctiques per conèixer-te millor i avaluar-te les aptituds. En qualsevol cas, és molt important que hi vagis preparat i tranquil per fer-ho tan bé com puguis i sortir-ne satisfet.

L'entrevista personal
Per preparar una entrevista de feina, informa’t tant com puguis sobre l’empresa, revisa les característiques del lloc al qual optes, repassa el currículum i identifica les teves potencialitats com a candidat. Intenta preveure les preguntes que et poden fer i què respondràs. Durant l’entrevista, parla amb sinceritat, mira d’estar tranquil i demana els dubtes que tinguis. Llegeix més consells pràctics i preguntes habituals en aquestes entrevistes.

Les proves de selecció

Les proves pràctiques, de coneixement o psicotècniques serveixen per a mesurar les aptituds i avaluar la personalitat de qui opta a un lloc de treball. No tots els processos de selecció inclouen aquesta mena de proves. A vegades serveixen per a descartar alguns finalistes abans de l’entrevista personal, i a vegades per a refermar o aprofundir el coneixement dels candidats preseleccionats. Segueix els consells pràctics i practica els tests psicotècnics.

 Activitat

Reflexiona i contesta:
On t’imagines treballant d’aquí a 10 anys?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Per fer allò que més t’agradaria, tens clara l’opció més adient en acabar l’ESO?
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Explica el camí que cal seguir.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Si la teva opció és continuar estudiant el Batxillerat, quines optatives penses que són les més adequades per a preparar-te millor? Per què?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

HEM DECIDEIXO

Bé, ja gairebé has arribat al final d’aquest dossier i ara toca el més difícil, que és tria que és el que faràs en finalitzar l’ESO i es per això que cal:

Analitzar la informació 

Ara has d'organitzar la informació que has recollit sobre tu mateix i sobre les opcions acadèmiques i laborals possibles.
En aquesta fase també és important l'ajut del tutor/a, de l'orientador/a del teu centre, de la resta de professorat, d'amics, de familiars, etc. Cal que en comparis i en comentis la informació per veure quina és més útil per a tu o bé per com fer-la servir a l’hora de prendre la decisió.
En aquest sentit, cal que tinguis en compte quines són les competències clau per poder dedicar-te a allò que t’agradaria fer en el futur.
Així, has de seleccionar, agrupar i organitzar tota la informació que has recollit per prendre la decisió sobre quin projecte de vida podries tenir, què necessitaràs per poder portar-lo a terme i com ho faràs.
Si en l'informe no et surt cap entorn destacat et recomanem que el tornis a fer amb respostes més extremes.

Altres aspectes que cal tenir en compte

Tot i que el qüestionari d'autoconeixement és una eina d'orientació, és important també que analitzis altres variables:
  • L'historial acadèmic, la motivació pels estudis, les capacitats i els hàbits i tècniques d'estudi adquirits, i també com repercutiran tots aquests aspectes en la tria d'ocupació. Cal tenir una visió realista de les aptituds i les actituds personals.
  • L'adequació dels estudis escollits a les característiques personals de l'alumne/a, interessos i motivacions (aficions, sectors professionals d'interès, ocupació del temps lliure…).
  • Accentuar el nexe entre escola i món laboral: "estudiem per treballar".
  • L'adequació entre els estudis escollits i les sortides professionals (tenint en compte la professió i la qualitat de vida que es vol tenir i també les tasques que cal desenvolupar, horari, salari, inserció laboral…). El treball té una importància fonamental per a la vida de cada persona, no només perquè és el mitjà de subsistència, sinó perquè un 60% del temps actiu transcorre en l'activitat professional.

Prendre una decisió Aquest pas et pot semblar el més complicat, però és el més fàcil si has seguit les recomanacions anteriors amb cura i èxit: cal que n'hagis parlat suficientment per ser capaç de prendre una decisió de manera autònoma. 
En aquest sentit, cal que tinguis en compte que els itineraris educatius són cada vegada més flexibles: pots passar d'uns estudis a uns altres a través de les diferents vies d'accés. Tot i així, és millor que n'estiguis segur, perquè tornar enrere implica un cost temporal, econòmic i d'esforç personal afegit.





FITXA D’ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL

Nom i cognoms:...................................................................................................
Curs: ........................................
Any: ..........................................


  • ITINERARI FORMATIU I SORTIDES PROFESSIONALS
  • PQPI
    PROVA ACCÉS CFGM
    GRADUAT ESO
    CFGM
    BAT
    PROVA ACCÉS CFGS
    CFGS
    PAU
    GRAU UNIV.
    PROBABLESSORTIDES PROFES.
Altres consideracions:
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................


  • MODALITATS DE BATXILLERAT

o  Arts    D'arts plàstiques, imatge i disseny
           D'arts escèniques, música i dansa

o  Humanitats i ciències socials

o  Ciències i tecnologia.


Estudiar a:  
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

  
  • CICLES FORMATIUS DE GRAU MITJÀ I SUPERIOR

Famílies professionals
o  Tèxtil, confecció i pell

Elecció del/s  Cicle/s formatiu/s:
1. ..........................................................................................................................
2. ..........................................................................................................................
3. ..........................................................................................................................

Estudiar a:
A. ..........................................................................................................................
B. ..........................................................................................................................
C. ..........................................................................................................................

  • BRANQUES I ESTUDIS UNIVERSITARIS
Branques de:
o  Arts i humanitats
o  Ciències
o  Ciències de la Salut
o  Ciències Socials i Jurídiques
o  Enginyeria i Arquitectura
  

Estudis universitaris:
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

  • ALTRA FORMACIÓ I PREPARACIÓ ACADÈMICA
Estudis de PQPI:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................

Altres estudis i/o  preparacions específiques:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
  
  • SORTIDES PROFESSIONALS
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

OBSERVACIONS PERSONALS:
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada