
I DESPRÉS
DE 4rt. D’ESO... QUÈ?
Orientació Acadèmica i Professional
Descripció
del tema del projecte
Al llarg dels quatre anys de l’ESO els alumnes han
seguit un camí escolar únic i igual per a tots i totes, que ha pretès dotar
d’unes competències bàsiques que facilitin la seva vida en la societat. A
partir d’aquest punt, aquest camí es divideix per a trobar-se amb diverses
alternatives que condueixen vers metes diferents. Aquestes metes tenen molt a
veure amb el tipus d’activitats a les que hi dedicaran gran part del seu futur.
Així part de la responsabilitat d’elecció en
referència a la via a seguir és dels alumnes, l’altra part correspon als
docents que implementaran dita optativa, els quals continuaran facilitant,
mitjançant els recursos que plantegem més endavant, per a tenir tota la
informació necessària per a què l’analitzin i la tinguin en compte.
És inqüestionable doncs que amb la finalització de
l’ESO, es planteja un dilema i una decisió d’importància rellevant en la
trajectòria vital de l’alumne/a. Per a facilitar dita qüestió, dilema o decisió
cal saber quines possibilitats tenen tant si opten per la via d’obtenció del
títol de l’ESO, com per la via alternativa a la no obtenció del títol de l’ESO
o finalment, la via laboral.

Volem facilitar aquesta informació, mitjançant un bloc que reculli i estructuri de manera interactiva, tots aquells recursos de temàtica orientativa tant a nivell acadèmic com, professional.

Volem facilitar aquesta informació, mitjançant un bloc que reculli i estructuri de manera interactiva, tots aquells recursos de temàtica orientativa tant a nivell acadèmic com, professional.
Per altra banda, realitzarem un dossier de suport
de treball, destinats per als alumnes, en el que s’especificarà tot el procés a
realitzar punt per punt. Servirà doncs, conjuntament amb el bloc, una eina de
treball imprescindible pels alumnes de quart d’ESO en referència a l’orientació
acadèmico-professional.
Es presentà com alternativa a l’assignatura de
religió, als alumnes de 4rt.B d’ESO, en un temps lectiu de 13 hores, aspecte
que fa necessària una concreció metodològica i d’implementació evident i clara.
Pretenem oferir, de manera més estructurada, clara
i pràctica, una orientació acadèmico-professional, tot intentant millorar la
present (amb tots els materials ja utilitzats), amb un enfoc metodològic
diferent al que s’implementa ara com ara.
Fases
FASE 1: DETECCIÓ DE NECESSITATS
|
DATA:12/19/26 Febrer del 2013
|
HORES: de 10,15h.-12,15h.
|
Objectius:
·Analitzar
l’estructura, continguts i metodologia del curs d’orientació
acadèmico-professional dels alumnes de 4t. d’ESO.
·Determinar
les mancances del curs d’orientació acadèmico-professional dels alumnes de
4t. d’ESO.
·Promoure
propostes de millora qualitativa i quantitativament, del curs d’orientació
acadèmico-professional dels alumnes de 4t. d’ESO.
|
Destinataris/àries: Alumnes de 4t d’ESO,
Psicopedagog, Tutors i Coordinadora pedagògica
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
·Entrevista semi-estructurada dirigida al
psicopedagog del centre
·Entrevista semi-estructurada dirigida a la
coordinadora pedagògica del centre
·Entrevistes semi-estructurades dirigides als
tutors de 4t d’ESO del centre
·Anàlisis de les entrevistes
·Propostes de millora qualitativa i quantitativa, del curs d’orientació
acadèmico-professional dels alumnes de 4t. d’ESO.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
·Entrevista semi-estructurada dirigida
·Quadre indicatiu de fortaleses i debilitats del
curs
·Quadre indicatiu de debilitats i propostes de
millora
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
·En quin grau qualitatiu s’ha analitzat
l’estructura, continguts i metodologia del curs d’orientació
acadèmico-professional dels alumnes de 4t. d’ESO?
·Mitjançant les entrevistes hem pogut determinar
quines mancances s’han determinat en el curs? Quines mancances són?
·Les propostes de millora qualitativa i
quantitativament, del curs d’orientació acadèmico-professional dels alumnes
de 4t. d’ESO, tenen relació directa amb les mancances determinades?
|
FASE 2: RECOLLIDA D’INFORMACIÓ
|
DATA: 14/21/28 de Febrer i 5/12/7/14 de Març
|
HORES: de 10,15h.-11,15h. i de 15,30h.-17,30h. els dies
(5 i 12 Març). I de 9.15-11-15h els dies (14/21/28/7/14 Març)
|
Objectius:
·Obtenir informació i bibliografia referent a
l’orientació acadèmico-professional en documents i recursos en xarxa
(aplicatius, vídeos, arxius, qüestionaris, dossiers, articles i altres).
·Obtenir informació, documents i dossiers referent
a l’orientació acadèmico-professional, mitjançant entrevistes al
Psicopedagog, tutors de 4t d’ESO i Coordinadora pedagògica del centre.
·Identificar de tota la informació recollida,
aquella útil per aconseguir els objectius de les fases 1/3/4 i 5
|
Destinataris/àries: Bibliografia, documents i
recursos en xarxa, Psicopedagog, Tutors i Coordinadora pedagògica
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
·Cercar documents, vídeos, arxius, aplicatius,
qüestionaris, pàgines web, que puguem trobar en la xarxa i que tinguin
relació amb la orientació acadèmico professional.
·Entrevista semi-estructurada dirigida al
psicopedagog, tutors de 4t. d’ESO i Coordinadora psicopedagògica.
·Classificació de la recerca efectuada i de la
informació extreta de les entrevistes
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
·Entrevista semi-estructurada dirigida
·Quadrant d’enregistrament de continguts trobats
en la recerca, determinant l’aplicabilitat, ubicació, disponibilitat del
mateixos i altres.
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
·Quadrant d’enregistrament de continguts trobats
en la recerca, avaluant l’aplicabilitat, ubicació, disponibilitat del
mateixos i altres.
|
FASE 3: ELABORACIÓ DEL DOSSIER DE TREBALL PER
L’ALUMNE
|
DATA: 9/21 Març i 2/4 Abril
|
HORES: de 10,15h.-11,15h. i de 15,30h.-17,30h. els dies
(9 Març i 2 Abril). I de 9.15-11-15h els dies (21 Març i 4 Abril)
|
Objectius:
·Elaborar un dossier de treball per l’alumne, de
l’orientació acadèmico-professional
|
Destinataris/àries: Alumnes de 4t. d’ESO
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
·Tenint en compte les propostes de millora de la
fase 1 i partint de tot el material trobat en la recerca de la fase 2,
elaborarem un dossier de treball per l’alumne, on es determinarà pas a pas
tot el procés de autoconeixement, plantejament acadèmico-professional sense
ESO i amb ESO, coneixement sistema educatiu (Cicles formatius de Grau Mitjà i
Superior, Batxillerat, Universitat), sortides professional i decisió final.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
·Quadrant d’enregistrament de continguts trobats
en la recerca, determinant l’aplicabilitat, ubicació, disponibilitat del mateixos
i altres.
·Dossier
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
·Valoració qualitativa (grau d’implicació,
sinceritat, posta en comú i altres) de l’elaboració dels tests
d’autoconeixement
·Valoració qualitativa (adequació, concreció,
resolució real, i altres) de la resolució de casos pràctics, mitjançant Role
Playing, d’orientació acadèmico professional.
·Valoració qualitativa (redacció, estructuració,
claredat i altres) de l’elaboració d’un Currículum Vitae i carta de
presentació
|
FASE 4: ELABORACIÓ DEL BLOC
|
DATA: 9/16/23/30/11/18/25 d’Abril
|
HORES: de 10,15h.-11,15h. i de 15,30h.-17,30h. els dies
(9/16/23/30 Abril). I de 9.15-11-15h els dies (11/18/25 Abril)
|
Objectius:
·Elaboració d’un bloc d’orientació
acadèmico-professional
|
Destinataris/àries: Alumnes de 4t. d’ESO, tutors,
coordinadora pedagògica professors en general i psicopedagog del centre
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
·Elaborar un bloc que organitzi, estructuri i ampliï
tota la informació que te cabuda en el dossier de l’alumne i on també hi
siguin reflectides totes i cadascuna de les sessions a realitzar en el curs
d’orientació acadèmico-professional.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
·Bloc
·Recursos TIC online
·Vídeos, dossiers PDF, fitxes, llibres PDF,
aplicatius interactius i altres
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
·Valoració qualitativa (recursos oferts, enllaços,
documents, utilitat, coherència amb els objectius definits vídeos i altres) i
quantitava (varietat de recursos metodològics online) del bloc per part del
psicopedagog i tutors, com dels mateixos alumnes.
|
FASE 5: Avaluació
|
DATA: 2/9/16/23/30 de Maig i 6/13/20 de Juny
|
HORES: de 13,45 a 14,45h.
|
Objectius:
·Autoavaluació del dossier de l’alumne
·Avaluar la utilitat, practicitat i qualitat dels
continguts del bloc per part d’alumnes, tutors i psicopedagog
|
Destinataris/àries: Alumnes de 4t. d’ESO,
psicopedagog i tutors
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
·En Maig i Juny, implementarem una part del
dossier i del bloc elaborats. La impossibilitat de dur a la pràctica la
totalitat del dossier implicaria un any més, aspecte evidentment impossible.
Així doncs en els darrers dos mesos, i tenint en compte en el punt de treball
realitzat en l’orientació acadèmico-professional del curs en qüestió,
implementarem la part del dossier que correspongui paral·lelament amb el
Bloc.
·L’alumne farà una valoració total del dossier
elaborat, al igual que el bloc en una de les sessions.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
·Dossier i Bloc d’orientació
acadèmico-professional
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
·Elaboració d’un qüestionari amb preguntes valoratives
referents a:
Practicitat,
efectivitat d’aprenentatge, coherència de continguts, utilitat, claredat en
l’estructura dels continguts i recursos, factor motivacional, congruència,
contextualització educativa catalana, del
dossier i del Bloc.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada