dimarts, 26 de març del 2013

PRACTICUM II





I DESPRÉS DE 4rt. D’ESO... QUÈ?
Orientació Acadèmica i Professional







Descripció del tema del projecte
Al llarg dels quatre anys de l’ESO els alumnes han seguit un camí escolar únic i igual per a tots i totes, que ha pretès dotar d’unes competències bàsiques que facilitin la seva vida en la societat. A partir d’aquest punt, aquest camí es divideix per a trobar-se amb diverses alternatives que condueixen vers metes diferents. Aquestes metes tenen molt a veure amb el tipus d’activitats a les que hi dedicaran gran part del seu futur.
Així part de la responsabilitat d’elecció en referència a la via a seguir és dels alumnes, l’altra part correspon als docents que implementaran dita optativa, els quals continuaran facilitant, mitjançant els recursos que plantegem més endavant, per a tenir tota la informació necessària per a què l’analitzin i la tinguin en compte.
És inqüestionable doncs que amb la finalització de l’ESO, es planteja un dilema i una decisió d’importància rellevant en la trajectòria vital de l’alumne/a. Per a facilitar dita qüestió, dilema o decisió cal saber quines possibilitats tenen tant si opten per la via d’obtenció del títol de l’ESO, com per la via alternativa a la no obtenció del títol de l’ESO o finalment, la via laboral.


Volem facilitar aquesta informació, mitjançant un bloc que reculli i estructuri de manera interactiva, tots aquells recursos de temàtica orientativa tant a nivell acadèmic com, professional.
Per altra banda, realitzarem un dossier de suport de treball, destinats per als alumnes, en el que s’especificarà tot el procés a realitzar punt per punt. Servirà doncs, conjuntament amb el bloc, una eina de treball imprescindible pels alumnes de quart d’ESO en referència a l’orientació acadèmico-professional.
Es presentà com alternativa a l’assignatura de religió, als alumnes de 4rt.B d’ESO, en un temps lectiu de 13 hores, aspecte que fa necessària una concreció metodològica i d’implementació evident i clara.
Pretenem oferir, de manera més estructurada, clara i pràctica, una orientació acadèmico-professional, tot intentant millorar la present (amb tots els materials ja utilitzats), amb un enfoc metodològic diferent al que s’implementa ara com ara.

Fases

FASE 1: DETECCIÓ DE NECESSITATS
DATA:12/19/26 Febrer del 2013
HORES: de 10,15h.-12,15h.
Objectius:
·Analitzar l’estructura, continguts i metodologia del curs d’orientació acadèmico-professional dels alumnes de 4t. d’ESO.
·Determinar les mancances del curs d’orientació acadèmico-professional dels alumnes de 4t. d’ESO.
·Promoure propostes de millora qualitativa i quantitativament, del curs d’orientació acadèmico-professional dels alumnes de 4t. d’ESO.
Destinataris/àries: Alumnes de 4t d’ESO, Psicopedagog, Tutors i Coordinadora pedagògica
ACTIVITATS I CONTINGUTS
·Entrevista semi-estructurada dirigida al psicopedagog del centre
·Entrevista semi-estructurada dirigida a la coordinadora pedagògica del centre
·Entrevistes semi-estructurades dirigides als tutors de 4t d’ESO del centre
·Anàlisis de les entrevistes
·Propostes de millora qualitativa i quantitativa, del curs d’orientació acadèmico-professional dels alumnes de 4t. d’ESO.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
·Entrevista semi-estructurada dirigida
·Quadre indicatiu de fortaleses i debilitats del curs
·Quadre indicatiu de debilitats i propostes de millora
INDICADORS D’AVALUACIÓ
·En quin grau qualitatiu s’ha analitzat l’estructura, continguts i metodologia del curs d’orientació acadèmico-professional dels alumnes de 4t. d’ESO?
·Mitjançant les entrevistes hem pogut determinar quines mancances s’han determinat en el curs? Quines mancances són?
·Les propostes de millora qualitativa i quantitativament, del curs d’orientació acadèmico-professional dels alumnes de 4t. d’ESO, tenen relació directa amb les mancances determinades?




FASE 2: RECOLLIDA D’INFORMACIÓ
DATA: 14/21/28 de Febrer i 5/12/7/14 de Març
HORES: de 10,15h.-11,15h. i de 15,30h.-17,30h. els dies (5 i 12 Març). I de 9.15-11-15h els dies (14/21/28/7/14 Març)
Objectius:
·Obtenir informació i bibliografia referent a l’orientació acadèmico-professional en documents i recursos en xarxa (aplicatius, vídeos, arxius, qüestionaris, dossiers, articles i altres).
·Obtenir informació, documents i dossiers referent a l’orientació acadèmico-professional, mitjançant entrevistes al Psicopedagog, tutors de 4t d’ESO i Coordinadora pedagògica del centre.
·Identificar de tota la informació recollida, aquella útil per aconseguir els objectius de les fases 1/3/4 i 5
Destinataris/àries: Bibliografia, documents i recursos en xarxa, Psicopedagog, Tutors i Coordinadora pedagògica
ACTIVITATS I CONTINGUTS
·Cercar documents, vídeos, arxius, aplicatius, qüestionaris, pàgines web, que puguem trobar en la xarxa i que tinguin relació amb la orientació acadèmico professional.
·Entrevista semi-estructurada dirigida al psicopedagog, tutors de 4t. d’ESO i Coordinadora psicopedagògica.
·Classificació de la recerca efectuada i de la informació extreta de les entrevistes
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
·Entrevista semi-estructurada dirigida
·Quadrant d’enregistrament de continguts trobats en la recerca, determinant l’aplicabilitat, ubicació, disponibilitat del mateixos i altres.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
·Quadrant d’enregistrament de continguts trobats en la recerca, avaluant l’aplicabilitat, ubicació, disponibilitat del mateixos i altres.



FASE 3: ELABORACIÓ DEL DOSSIER DE TREBALL PER L’ALUMNE
DATA: 9/21 Març i 2/4 Abril
HORES: de 10,15h.-11,15h. i de 15,30h.-17,30h. els dies (9 Març i 2 Abril). I de 9.15-11-15h els dies (21 Març i 4 Abril)
Objectius:
·Elaborar un dossier de treball per l’alumne, de l’orientació acadèmico-professional
Destinataris/àries: Alumnes de 4t. d’ESO
ACTIVITATS I CONTINGUTS
·Tenint en compte les propostes de millora de la fase 1 i partint de tot el material trobat en la recerca de la fase 2, elaborarem un dossier de treball per l’alumne, on es determinarà pas a pas tot el procés de autoconeixement, plantejament acadèmico-professional sense ESO i amb ESO, coneixement sistema educatiu (Cicles formatius de Grau Mitjà i Superior, Batxillerat, Universitat), sortides professional i decisió final.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
·Quadrant d’enregistrament de continguts trobats en la recerca, determinant l’aplicabilitat, ubicació, disponibilitat del mateixos i altres.
·Dossier
INDICADORS D’AVALUACIÓ
·Valoració qualitativa (grau d’implicació, sinceritat, posta en comú i altres) de l’elaboració dels tests d’autoconeixement
·Valoració qualitativa (adequació, concreció, resolució real, i altres) de la resolució de casos pràctics, mitjançant Role Playing, d’orientació acadèmico professional.
·Valoració qualitativa (redacció, estructuració, claredat i altres) de l’elaboració d’un Currículum Vitae i carta de presentació
                                               



FASE 4: ELABORACIÓ DEL BLOC
DATA: 9/16/23/30/11/18/25 d’Abril
HORES: de 10,15h.-11,15h. i de 15,30h.-17,30h. els dies (9/16/23/30 Abril). I de 9.15-11-15h els dies (11/18/25 Abril)
Objectius:
·Elaboració d’un bloc d’orientació acadèmico-professional
Destinataris/àries: Alumnes de 4t. d’ESO, tutors, coordinadora pedagògica professors en general i  psicopedagog del centre
ACTIVITATS I CONTINGUTS
·Elaborar un bloc que organitzi, estructuri i ampliï tota la informació que te cabuda en el dossier de l’alumne i on també hi siguin reflectides totes i cadascuna de les sessions a realitzar en el curs d’orientació acadèmico-professional.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
·Bloc
·Recursos TIC online
·Vídeos, dossiers PDF, fitxes, llibres PDF, aplicatius interactius i altres
INDICADORS D’AVALUACIÓ
·Valoració qualitativa (recursos oferts, enllaços, documents, utilitat, coherència amb els objectius definits vídeos i altres) i quantitava (varietat de recursos metodològics online) del bloc per part del psicopedagog i tutors, com dels mateixos alumnes.




FASE 5: Avaluació
DATA: 2/9/16/23/30 de Maig i 6/13/20 de Juny
HORES: de 13,45 a 14,45h.
Objectius:
·Autoavaluació del dossier de l’alumne
·Avaluar la utilitat, practicitat i qualitat dels continguts del bloc per part d’alumnes, tutors i psicopedagog
Destinataris/àries: Alumnes de 4t. d’ESO, psicopedagog i tutors
ACTIVITATS I CONTINGUTS
·En Maig i Juny, implementarem una part del dossier i del bloc elaborats. La impossibilitat de dur a la pràctica la totalitat del dossier implicaria un any més, aspecte evidentment impossible. Així doncs en els darrers dos mesos, i tenint en compte en el punt de treball realitzat en l’orientació acadèmico-professional del curs en qüestió, implementarem la part del dossier que correspongui paral·lelament amb el Bloc.
·L’alumne farà una valoració total del dossier elaborat, al igual que el bloc en una de les sessions.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
·Dossier i Bloc d’orientació acadèmico-professional
INDICADORS D’AVALUACIÓ
·Elaboració d’un qüestionari amb preguntes valoratives referents a:
Practicitat, efectivitat d’aprenentatge, coherència de continguts, utilitat, claredat en l’estructura dels continguts i recursos, factor motivacional, congruència, contextualització educativa catalana,  del dossier i del Bloc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada