dissabte, 8 de desembre del 2012

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT


Immersos en el paradigma inclusiu és fa evident per part del psicopedagog la necesarietat de tenir present l'atenció psico-educativa, a una diversitat d'alumnes, cada cop més àmplia i variada. Sia pel seu país d'origen, com per les característiques idiosincràtiques de les peculiaritats individuals de tota mena (de tipus conductual, de tipus mental i de tipus físic). Cal conèixer doncs dita realitat, des d'una òptica propera, per a poder oferir d'una manera qualitativa, aquell recurs o procediment idoni per a cada alumne.

L'IES pretén una formació integral de l'alumnat en tots els seus aspectes: intel·lectual, motriu, personal, afectiu, d'actuació i  d'inserció social i professional. Per aquest motiu, té unes àmplies funcions formatives i orientadores i potencia que els alumnes adquireixin un domini de les competències bàsiques perquè puguin incorporar- se  a  uns  estudis  posteriors  o  a  una  activitat laboral i, posteriorment, puguin prendre part en la societat activament i amb responsabilitat.

PROCÉS PER A LA DETECCIÓ DE LES NECESSITATS DE L'ALUMNAT

El   centre,   per   tal   de   detectar   les necessitats educatives, present:En cas d’ alumnes ja escolaritzats en el centre: els resultats acadèmics del curs anterior al qual cursa l’alumne/a, la informació dels tutors/es i el seguiment dels psicopedagogs/es del centre.

En  el  cas  d’alumnat de  nova  incorporació al Centre, provinent de sisè de primària de centres adscrits:  la informació donada pels tutors dels centres,  tant  oralment  (mitjançant  reunions) com per escrit (mitjançant informes,...), els dictàmens d’escolarització, informes específics, etc. Saber si els alumnes tenien algun tipus de suport en el centre de procedència (aula d’educació especial, USEE), es mantenen entrevistes amb els especialistes dels centres (psicopedagogs, mestres de pedagogia terapèutica,...) amb la professional de l’EAP que en fa el seguiment . Aquestes reunions normalment es concerten a l’hora en què es reuneix la comissió d’atenció a la diversitat o  a l’hora de reunió de tutors de primer d’ESO.Un  cop  es   la  informació es  traspassa a  l’equip docent per prendre les mesures pertinents. Cal remarcar també,  que  cada  professor en  l’iniciar  el curs fa una avaluació inicial de l’alumnat per valorar el seu procés d’aprenentatge.En el cas d’alumnes dincorporació tardana, es fa una avaluació inicial bàsicament de les àrees instrumentals, i la du a terme la professional CLIC (coordinadora  del  centre  de  llengua  i  cohesió social).Els tutors del centre fan un seguiment del seu grup d’alumnes  i  si  en  un  moment  determinat  detectenalguna   necessitat   sol·liciten   la   intervenció   delspsicopedagogs/es del centre per tal que en facin una valoració, aquesta es traspassa a la CAD la qual estudia els recursos que s’han de donar a l’alumne/a en qüestió. En algunes ocasions, la sol·licitud d’intervenció dels psicopedagogs/es es fa via pares o equip docent.Es registra a través dels fulls de registre de lalumnat, la detecció d’un/a alumne/a i el seu seguiment, el qual està a disposició de la CAD.



ATENCIÓ A LA DIVERSITAT. LÍNIES GENERALS D'ACTUACIÓ
ESTRATÈGIES ORGANITZATIVES
 

Desdoblaments: Integrats per grups dalumnes distribuïts de forma heterogènia, per ordre alfabètic. Es realitzen dins dunmateix nivell i normalment en les àrees instrumentals, al llarg de tota l’ESO. 


USEEFormada per un grup reduït dalumnes amb dictamen descolarització de tots els cursos de l’ESO. Sempre que sigui possible, aquest alumnat romandrà a l’aula ordinària amb un professor de suport. 

Matèries optatives: Algunes daquestes matèries van adreçades a alumnes que tenen un procés daprenentatge més ràpid per tal de que puguin ampliar els seus coneixements. 

Grups reduïts o flexibles: Integrats per  l’alumnat en  procés daprenentatge lent (grup de reforç) i per alumnes de NEE. Pretenen que els alumnes puguin millorar el seu rendiment i assolir lescompetències siques de les àrees instrumentals. Són grups reduïts i oberts.

Atencions individualitzades: Atès que no hi ha aula dacollida, van adreçades bàsicament a l’alumnat d’incorporació tardana. També, si és necessari, de vegades es dediquen als alumnes amb manca dhàbits i d’ organització.


Distribució de grups: Quan es du a terme la distribució dalumnat a primer dESO es tenen en compte els criteris següents:

  • Centre de procedència Nombre de nois i de noies Alumnat repetidor
  • Alumnat amb conductes disruptives
  • Procés daprenentatge
  • Alumnat amb NEE
  • Incompatibilitat   entre   el alumnes   (p.e.   casos dassetjament).
  • Es distribueixen equitativament entre els grups que
  • formen el curs perquè dins de tots els grups hi hagi una tipologia diversa dalumnat. Normalment aquests grups es van mantenint al llarg de tota l’ESO amb alguna petita modificació sempre que convingui, excepte a quart   dESO que es distribueixen per itineraris.


ESTRATÈGIES CURRICULARS                                            
En els desdoblaments i en els grups de reforç s’utilitza el mateix material que a l’aula ordinària, sempre que sigui possible, i tenint en compte les competències bàsiques.En els grups de NEE, USEE o de programa de diversificació   curricular   els   materials   s’adapten   a l’alumne o al grup, tenint en compte les capacitats, necessitats i interessos dels alumnes. Es generen adaptacions curriculars o plans individualitzats. Aquests es van revisant al llarg del curs. 

ACCIÓ TUTORIAL                               
Treball de tècniques i hàbits d’estudi, valors, habilitats socials, convivència. Seguiment del procés d’aprenentage de l’alumnat amb les famílies, coordinació amb els possibles suports externs   que   rebi   l’alumnat,   i   si   escau   amb   els psicopedagogs del centre i l’EAP.Orientació  acadèmica  i   professional  personalitzada, sobretot en els canvis de cicle i específicament a tercer d’ESO amb els nous itineraris. 

ESTRATÈGIES METODOLÒGIQUES
S’intenta treballar en petit grup. S’interactua de  manera que  tots  els  alumnes del  grup participin activament a la classe. Atès  el  nombre  d’alumnes,  es  pot  fer  un  seguiment individual més acurat. Seguiment del treball diari.  

AVALUACIÓ DE L'ALUMNAT
La  majoria  d’aquests  alumnes  s’avaluaran  tenint  en compte els criteris d’avaluació indicats a la seva adaptació curricular o pla individualitzat.Pel que fa als desdoblaments, l’avaluació es farà tenint en compte la capacitat, l’interès, l’actitud i l’assoliment  de les competències bàsiques que mostri l’alumnat.


REFLEXIONS
La varietat i funcionalitat de recursos d'un centre, en el cas que ens ocupa referent a qüestions de diversitat inclusiva, poden facilitar més o menys dita inclusivitat.
Així, mitjançant el procés de detecció de les necessitats de l'alumnat (mireu diagrama annex anterior), cal saber aplicar aquelles estratègies curriculars i metodològiques que siguin més adients per a cada alumne.
Hem de dir que la diversitat de perfils d'alumnat, malgrat la dificultat afegida que representa en tant en quan com a repte educatiu, enriqueix un centre i no el contrari. 
La diversitat desacomoda, desde els professionals fins als mateixos alumnes, ens recorda contínuament que la vida també és diversa i que cal saber adaptar-se, cal saber aprehendre de les noves situacions, cal saber assimilar i acomodar novament els nous aprenentatges. 
La diversitat és doncs necessària per a a continuar creixent com a professionals i persones.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada