divendres, 7 de desembre del 2012

ELABORACIÓ DELS PLANS INDIVIDUALITZATS

Un dels aspectes importàntissims de les funcions del psicopedagog és la realització dels Plans Individualitzats que cal realitzar degut a la diversitat d'alumnes i de la necessarietat de l'adaptació curricular a aquestos, per a què, el seu bagatgen en els processos d'ensenyament i aprenentatge, així com en el personal, siguin el més fructífers possibles.

Hem de considerar que l’alumnat ha de ser el protagonista de les aules, que existeixen més intel·ligències que la lingüística i matemàtica (lletres o ciències), que les competències estan per ser assolides i treballades, que la creació de pensament crític ha de ser un objectiu clar per part del professorat.  

Què vol dir alumnat amb necessitats educatives específiques? 
Potser només pensem en persones amb alguna discapacitat, malaltia, amb problemes socials rellevants. Segons la normativa, un PI es pot elaborar quan es consideri que pel progrés de l’alumne/a no són suficients les adaptacions incorporades a l’aula ordinària per atendre la diversitat. D’aquí s’extreu que un PI ha d’ajudar a reconèixer les necessitats educatives que pugui tenir l’alumne/a en concret. Per aquest motiu, i dins de la diversistat de situacions susceptibles d'aplicabilitat d'un PI, crec que l’alumnat repetidor amb moltes assignatures suspeses podria ser susceptible de ser considerat a tenir un PI, encara que no sigui durant tot el curs com a mínim durant els dos primers trimestres per tal d’aconseguir la motivació suficient i poder assolir els objectius i competències necessàries. La intenció seria orientar a l’alumne/a per tal de superar les dificultats del curs anterior. Es podria plantejar realitzar el PI només a les assignatures suspeses, depèn del que consideri més oportú el tutor i resta d’equip docent, així 
com la comissió d’atenció a la diversitat.  


Què és un pla individualitzat? 
“El pla individualitzat és la planificació educativa personalitzada, contextual, funcional i concreta respecte a les capacitats o competències bàsiques del curs, cicle o etapa educativa, durant un període de temps determinat, per a un alumne/a, pel qual es considera que les adaptacions incorporades a la programació general del grup-classe i les mesures de reforç o d’ampliació previstes són insuficients per al seu progrés.”

Com es fa? 
“El pla individualitzat, l’elabora l’equip de mestres o de professorat coordinat, pel tutor/a i els professionals que participen en l’atenció educativa de l’alumne/a. Si el centre docent ho considera convenient, pot participar-hi l’equip d’orientació i assessorament psicopedagògic, altres professionals dels serveis educatius que tinguin relació amb l’alumne/a, i professionals d’altres àmbits, com el social o el de la salut. El tutor o tutora és el coordinador/a responsable de l’elaboració i seguiment del pla, llevat que es decideixi que la coordinació del pla l’exerceix
un altre mestre/a o professor/a. 

També s’ha de comptar amb la participació del pare, mare o representant legal de l’alumne/a, escoltant-los durant el procés de presa de decisions, donant-los a conèixer el contingut del pla i tenint en compte el seu acord en les decisions finals. 
El pla individualitzat, l’aprova el director/a del centre docent i hi ha de constar la participació i el coneixement del pare, mare o representant legal. 
La comissió d’atenció a la diversitat promou les mesures d’informació general, ajuda  i assessorament al tutor/a coordinador/a del pla i a  l’equip de professorat, per a la seva elaboració i aplicació.”


Qui ha d’intervenir?

PERSONES QUE INTERVENEN 


FUNCIONS QUE REALITZEN
Equip docent 
Elabora PI
Tutor/a 
Coordina PI
Professionals que participen en atenció educativa
Intervenen i coordinen PI
Tutor/a de l’alumne/a
El PI ha de recollir les expectatives de
la família
Alumne/a
El PI ha de contemplar els interessos
i capacitats de l’alumne/a
Director/a
Aprova PI

Informació necessària

INFORMACIÓ NECESSÀRIA PI

Dades de l’alumne/a
Nom del tutor i professors que intervenen
Data inici
Seguiment
Avaluació
Motiu pel qual l’alumne/a cursa un pla individualitzat
Objectius
Competències
Criteris d’avaluació


Durada 
Un PI no té una durada específica, va en funció de l’equip que l’elabora i segons els objectius i competències a assolir per l’alumne/a. Ha de tenir un seguiment i al final de curs una avaluació, mitjançant aquests elements podrem determinar si és necessari que l’alumnat en qüestió segueixi o no amb un pla individualitzat. 
No és necessari que el PI tingui una durada d’un curs escolar, es pot finalitzar abans de que acabi el curs, pot ser a petició del tutor o bé de la família. Sempre que un pla finalitzi abans del període previst ha de ser aprovat pel director/a del centre.  











































Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada