La tutora fa demanda al psicopedagog del centre d'un alumne de 2on d'ESO, degut al seu baix rendiment acadèmic i la manca de motivació sistemàtica en el treball curricular.
Dades i observacions personals i acadèmics a destacar
- No té hàbits d'estudi
- Es considerade pel professorat intel·ligent
- S'avorreix a les classes
- No fa deures i manté una actitut passiva vers els treballs
- No admet les limitacions de l'adult
- A casa no és molt comunicativa
- Els pares tenen consulta periòdica amb un psicòleg, per a què aquest els ajudi a com han d'actuar amb el seu fill.
Se li administra el test de matrius progresives de Raven, amb unes puntuacions directes, PD= 47 i un percentil, Pc= 50. Situant-se en la part mitja del promig intel·lectual -el promig percentil estàndar es troba entre 25 i 75-. La puntuació obtinguda indica les seves bones possibilitats, però no són aprofitades, degut a la manca d'organització i planificació del seu treball personal.
Entrevista personal 2. (Test CEA)
Se li administra el test de qüestionari d'estratègies d'aprenentatge de quatre categories. La primera, corresponent a l'escala de sensibilització no és bona en l'aspecte de la motivació i l'interès pels estudis que hauria de millorar, però millor amb respecte a la integració al grup-classe i al control emocional davant dels exàmens. La segona, l'escala d'elaboració, puntua molt baix en l'elaboració de la informació i en la realització de resums, esquemes o mapes conceptuals, però també millora al saber diferenciar les idees essencials de les secundàries. En l'escala de personalització no fa una aplicació o actualització dels coneixements apresos anteriorment als nous contextos d'ensenyament-aprenentatge i no utilitza el seu pensament creatiu i crític per valorar el que aprén ni el propi recurs de la memòria per recuperar la informació que necessita. Per últim, en l'escala metacognitiva té dificultats en planificar el seu propi treball escolar i no fa una avaluació personal dels nivells de comprensió que va assolint. Li costa regular el temps i l'esforç que hi ha de dedicar a l'estudi.
Entrevista personal 3. (Test HSPQ)
Se li administra el test qüestionari de personalitat per a adolescents, HSPQ. En aquest, a partir de les seves respostes, mostra el perfil d'un noi obert i sociable, emocionalment estable i calmat, mostrant-se dominant; essent en aquesta edat un factor que denota agressibitat perquè encara els adolescents no han après les tècniques de manipulació social. Entusiasta i emprenedor, no inhibit i espontani amb una sensibilitat dura: rebutja les il·lusions, és realista i confia solament en ell mateix. Més aviat autosuficient i sap integrar-se al grup, manifestant-se socialment tranquil i relaxat.
Els factors de segon ordre cal destacar la seva calma i la seva independència, és a dir, atrevit i mordaç; buscarà aquelles situacions en què es premiï una conducta determinada o almenys es toleri, podent manifestar un considerable grau d'iniciativa.
Reflexions generals
L'alumne mostra un CI estandar per la seva edad i és evident una manca de formació en quan a estratègies d'aprenentatge. És necesari doncs l'adquisició d'algunes estratègies que puguin facilitar-li el procès d'entendre, planificar, autoregular-se i avaluar dit procés.
Per altra banda mostra una relació positiva i força directa amb la resta de companys i grup classe en general, tot i que amb l'entesa dels límits establerts per l'adult referencial, li costa acceptar-los. En aquest sentit el psicopedagog pot fer algunes entrevistes personals per facilitar-li l'aprenentatge d'estratègies d'aprenentatge i a la vegada mantenir una relació de caire positiva, oberta, coherent i honesta, per a què l'alumne faci un canvi asociatiu en positiu, de la figura referencial adulta i dels límits necesaris per crèixer.
TEST DE MATRIUS PROGRESSIVES DE RAVEN
TEST CEA (QÜESTIONARI ESTRATÈGIES
APRENENTATGE)
TEST HSPQ (QÜESTIONARI DE PERSONALITAT PER
ADOLESCENTS)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada