
Objectius:
- Concretar l’àmbit d’intervenció de pràctiques
- Contextualitzar l’àmbit d’intervenció de pràctiques
- Conèixer la necessitat de l’àmbit d’intervenció de pràctiques
Instruments:
- Entrevista semiestructurada dirigida
Entrevista:
- En quan a orientació curricular i professional, a quins alumnes fas intervenció?
- Quins materials utilitzes?
- Quin procediment utilitzes?
- Quins passos segueixes en la orientació curricular i professional?
- Coneixes altres metodologies o a altres professionals, en el camp de la orientació curricular i professional?
- Quins aspectes creus que podrien millorar-se?
- Quins aspectes trobes que són deficitaris?
- Quina és la reacció, motivació dels alumnes? Els ajuda en la clarificació de la seva orientació curricular i professional?
- Creus que és positiu cercar com es realitza en altres Comunitats Autònomes?
- Quina pot ser el millor instrument per a recollir tot el material? Bloc o entorn Moodle?
- A quins alumnes en concret podria enfocar-se la intervenció d’orientació curricular i professional?
Així l’entrevistat menciona que realitza actualment, orientació curricular i professional, als alumnes de 4t. D’ESO i assessora en l’orientació curricular i professional, de 1r., 2on. I 3r. D’ESO, doncs són els mateixos tutors dels diversos cursos, qui porten a terme dita orientació.
Els materials que utilitza són la majoria d’elaboració pròpia, tot i que també utilitza, recursos web com:
- La pàgina d’orientació i currículum d’xtec: http://www.xtec.cat/web/curriculum/curriculum
- La pàgina d’orientació acadèmica professional: http://www.xtec.cat/web/curriculum/orientacioeducativa/academica_professional
- Orientació a l’estudiant: http://www.xtec.cat/centres/a8046785/orienta.htm
Posteriorment se li passa a l’alumne un test d’autoconeixement, tot analitzant-lo conjuntament amb l’alumne, per veure quines capacitats i aptituds té més rellevants i que poden facilitar-li la orientació pròpia a nivell curricular i professional.
Seguidament, es fa un treball de coneixement dels sistema educatiu i de totes les seves possibilitats, així com també, de les diverses sortides professionals de futur.
En quan a quines altres autonomies podríem conèixer a manera de guia procedimental, esmenta les Comunitats autònomes del País Vasc i Extremadura.
En quan a possibilitats de millora, comenta la possibilitat d’establir una eina de treball d’orientació curricular i professional que englobi tots els recursos, webs i activitats online que s’utilitzin i que puguin utilitzar-se. El bloc sembla ser un bon instrument TIC per a recollir tota la informació més de tipus genèric i el Moodle del centre, per a recollir tots els documents, informació i webs que s’utilitzen actualment, reagrupant-los i millorant-los si és necessari.
Reflexions
L’entrevista és amena, propera, enriquidora i també un pel apassionada, en el sentit de dibuixar la possibilitat de crear un bloc, en el qual hi tingui cabuda tot el procediment d’orientació curricular i professional, conjuntament amb la utilització del Moodle del centre i en el qual s’hi troben força recursos i cursos d’algunes matèries de l’Institut, com tecnologia, informàtica música i ciències socials.
Personalment l'orientació curricular i professional és un tema que m'interesa moltíssim, per desconeixement d'implementació pràctic, que no teòric, i per la possibilitat d'aportar un instrument qualitatiu de gestió d'aquest àmbit, dins del centre. Per a mi suposa un aspecte imprescindible o molt important, no sempre és possible, la motivació que suposa dur a a la pràctica quelcom que fa té incentiu, de per se.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada